Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

IGTL o przetargach PKP PLK: Potrzebujemy mniejszych projektów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
IGTL o przetargach PKP PLK: Potrzebujemy mniejszych projektów
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
Ogłoszenie trzech przetargów o wartości 6 mld zł to dobra informacja, ale po latach zapaści podaży potrzebne są też mniejsze postępowania, a nie tylko takie, które trafią w ręce największych graczy – twierdzi Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL)

PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych o wartości nawet 6 mld zł. Po wielu miesiącach apeli branży o przyspieszenia działań to dobra informacja, ale do unormowania sytuacji w zakresie budownictwa kolejowego jeszcze daleka droga.

– Informacja o ogłoszeniu trzech przetargów o wartości ok 6 mld PLN jest dobrą informacją, bo rynek przetargowy po długim okresie posuchy wreszcie ruszył, ale nie możemy zapominać, że zamówienia o tej wartości zaspokoją apetyty przetargowe tylko kilku największych podmiotów, które bez problemu policzymy na palcach jednej ręki. Z zapaścią w podaży nowych projektów mamy do czynienia już od ponad trzech lat, a rynek jest zróżnicowany, tj. występują na nim podmioty o różnej wielkości i potencjale i wszystkie one, nie tylko najwięksi gracze na rynku, boleśnie odczuwają brak nowych kontraktów, dlatego liczymy, że w najbliższym czasie zostaną ogłoszone również mniejsze wartościowo przetargi z listy przetargów opublikowanej do ogłoszenia na ten rok – wyjaśnia Wiesław Nowak, Wiceprezes i Przewodniczący Sekcji Budownictwa Kolejowego IGTL.

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego od dawna apeluje, aby do realizacji kierowane były również zadania o mniejszej wartości, a nie tylko wielomiliardowe inwestycje, tak aby każdy segment rynku i wykonawcy o mniejszym potencjale mogli uczestniczyć w ich realizacji, w innym wypadku de facto ograniczamy wprost grono potencjalnych wykonawców, a nie jest to w interesie zamawiającego i rynku wykonawców.

– Zróżnicowanie na rynku jest konieczne dla zachowania zasad zdrowej konkurencji i stabilizacji w zakresie kosztów wykonawstwa oraz realnych możliwości realizacji poszczególnych zadań. Jest oczywiste, że przy bardzo skomplikowanych i rozbudowanych kontraktach o wartościach nawet kilku miliardów złotych kumulują się standardowe ryzyka inwestycyjne, a zabezpieczenie finansowania (wadia, gwarancje, itd.) dla wielu podmiotów staje się nieosiągalne – podkreśla Nowa i przypomina, że jeszcze na początku września IGTL zwróciła się pisemnie do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z prośbą o przekazanie szczegółowego harmonogramu przetargów do końca bieżącego roku oraz na rok 2025 i kolejne.

– Oczekujemy, że ta informacja zostanie pilnie opublikowana i głos branży w sprawie dostosowania zamówień do kształtu rynku zostanie wzięty pod uwagę – zaznacza Nowak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Prawo i polityka

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Roman Czubiński 09 września 2024

Murów: 7 lat po remoncie torów wciąż nie ma ruchu

Infrastruktura

Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?

Prawo i polityka

Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?

Daniel Siwak 07 września 2024

IGTL i RBF proponują projekt ustawy o Funduszu Kolejowym

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Prawo i polityka

Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy

Roman Czubiński 09 września 2024

Murów: 7 lat po remoncie torów wciąż nie ma ruchu

Infrastruktura

Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?

Prawo i polityka

Jaka będzie przyszłość kolei w Świnoujściu?

Daniel Siwak 07 września 2024

IGTL i RBF proponują projekt ustawy o Funduszu Kolejowym

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5