„Ygreka” nie będzie, ale PKP PLK przeanalizuje przedłużenie linii Kolei Dużych Prędkości do granic z Niemcami i z Czechami. Chętnych na wykonanie zadania jest ośmiu. Najtańsza oferta została złożona przez wykonawcę studium dla samej linii "Ygrek" - hiszpański Idom.
Wykonawca wstępnego studium wykonalności dla przedłużenia linii KDP „Y” do granicy z Niemcami w kierunku Berlina i granicy z Czechami w kierunku Pragi ma przeanalizować łącznie 9 wariantów przebiegu trasy z różnymi opcjami prędkości (350 lub 200 km/h). W opracowaniu ma wziąć pod uwagę różnorodne aspekty dotyczące lokalizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych (np. infrastruktura gospodarcza, ekonomiczna, aspekty techniczne, środowiskowe itd.) Z przygotowanych wariantów, na podstawie analizy wielokryterialnej zwycięzca przetargu zaproponuje po dwa najbardziej korzystne warianty trasy dla każdego z kierunków.
PKP PLK otrzymały oferty od firm zainteresowanych przygotowaniem studium wykonalności przedłużenia „Ygreka”. 20 sierpnia nastąpiło ich otwarcie. Zgłosiło się ośmiu potencjalnych wykonawców:
-
Konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo i IDOM Ingenieria y Consultoria SA – 1,867 mln zł netto (2 296 410 zł brutto)
-
Konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. i KV Consultores de Ingenieria, proyectos y obras, S.L. – 2,175 mln zł netto (2 675 250 zł brutto)
-
HALCROW Group Ltd. – 3,31 mln zł netto (3 728 130 zł brutto)
-
Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o. – 3,339 mln zł netto (4 106 970 zł brutto)
-
Konsorcjum IngenieurbüroDipl.-Ing. H. Voessing GmbH i MGGP S.A. – 3,377 mln zł netto (4 153 710 zł brutto)
-
Konsorcjum TEC CUATRO S.A. i TRN Ingenieria y Planificacion de Infraestructuras S.A. – 4,640 mln zł netto
-
URS Polska Sp. z o.o. – 5 450 000 zł netto (6 703 500 zł brutto)
-
SENER Sp. z o.o. – 5 960 050 zł netto (7 331 415 zł brutto)
PKP PLK przeznaczyły na realizację zamówienia 4 920 000 zł brutto.