Wchodzący w życie w połowie grudnia 2024 nowy roczny rozkład jazdy pociągów przyniesie istotne rozszerzenie siatki międzynarodowych połączeń, pociągami dużych prędkości niemieckiej sieci Intercity-Express (ICE). Uruchomiony zostanie bezpośredni pociąg ICE, łączący Berlin i Paryż. To pierwsze od dekad, bezpośrednie dzienne połączenie, umożliwi podróż z Berlina do Paryża i z powrotem w rekordowo krótkim czasie. Niemieckie pociągi ICE dotrą również bezpośrednio z Monachium do Amsterdamu. Z największego miasta Bawarii do stolicy Niderlandów będzie można dojechać również w rekordowo krótkim czasie.
Pierwszy w historii bezpośredni pociąg KDP Berlin - Paryż
Startujące 15 grudnia br. bezpośrednie połączenie ICE Berlin – Paryż jest wydarzeniem epokowym. Jest to bowiem pierwsze w historii bezpośrednie połączenie pociągami dużych prędkości obu stolic. Dotychczas z Berlina do Paryża możliwy był dojazd jedynie pociągami nocnymi, a połączenia dzienne wymagały przesiadek.
Niemieckie pociągi dużych prędkości ICE od wielu lat docierają z Niemiec do Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii i Francji, ale jak dotąd żaden pociąg nie łączył stolicy obu państw. W przeszłości przez krótki czas funkcjonowało jedynie połączenie ICE Berlin – Kopenhaga. Startujący 15 grudnia nowy pociąg Berlin – Paryż będzie zatem drugim w historii bezpośrednim połączeniem ICE od stolicy do stolicy.
Z Berlina do Paryża w 8 godzin za 49,99 euro
Pociąg ICE 9590 będzie kursował w relacji Berlin Hauptbahnhof – Paris Est, najszybszą trasą przez Frankfurt nad Menem i Strasbourg.
Z Berlińskiego dworca Hbf wyjedzie o godzinie 11.54. Po drodze zabierze pasażerów jeszcze ze stacji Spandau i dalej będzie jechał już jako „sprinter”, co oznacza, że ilość postojów handlowych będzie zredukowana do minimum. I rzeczywiście, w rozkładzie jazdy wyznaczone są postoje jedynie we Frankfurcie nad Menem, Karlsruhe i w Strasbourgu. W celu uzyskania jak najlepszego czasu przejazdu Berlińsko-Paryski ICE we Frankfurcie nad Menem skorzysta z dworca południowego Süd, zamiast z centralnej czołowej stacji Frankfurt am Main Hbf, gdzie konieczna byłaby czasochłonna zmiana kierunku jazdy. Stacją końcową biegu pociągu będzie paryski Dworzec Wschodni (Paris Est). Tam ICE 9590 skończy bieg o godz. 19.55. Czas przejazdu z Berlina do Paryża trasą o długości 1145 km wyniesie 8 godzin i 1 minutę. W Niemczech pociąg będzie rozwijał prędkość do 280 km/h, a we Francji na linii dużych prędkości LGV Est rozpędzi się do 320 km/h.
Podróż w przeciwnej relacji z Paryża do Berlina potrwa o 7 minut dłużej. Powrotny ICE 9591 według dostępnego już rozkładu jazdy wyruszy z Paryża o godz. 9.55 i dotrze do dworca Berlin Hbf o 18.03.
Pociągi ICE 9590 / 9591 będą objęte obowiązkową rezerwacją miejsc. Ceny biletów na przejazd będą zaczynać się od 59,99 euro w klasie 2 i od 69,99 euro w klasie 1.
Połączenie będzie realizowane w kooperacji z Francuskim partnerem SNCF Voyageurs, ale tabor do obsługi zapewnią koleje niemieckie DB Fernverkehr AG. Będą to pociągi generacji ICE 3 z rodziny Siemens Velaro D, Do połączenia Berlin – Paryż koleje DB skierują starszą wersję pociągów (seria 407), pełniących służbę pod banderą niemieckiego przewoźnika od 10 lat. Pociągi cechują się dużym komfortem i są znacznie wygodniejsze w długich podróżach niż nowsze generacje pociągów ICE, np ICE 4. W 8-wagonowym pociągu do dyspozycji pasażerów będzie 448 miejsc (111 w klasie 1 i 337 w klasie 2).
ICE połączy Monachium z Amsterdamem
Drugą nowością w międzynarodowej siatce połączeń ICE, będzie bezpośrednie połączenie Monachium – Amsterdam. Od lat między Niemcami a Holandią kursują międzynarodowe pociągi dużych prędkości ICE International. Dotychczas oferta ograniczała się jednak do dwugodzinnego taktu ICE w relacji Amsterdam - Frankfurt nad Menem. Od 15 grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, jedno z tych połączeń zostanie wydłużone do Monachium.
Nowe połączenie obsłużą pociągi ICE International 225/224. Intercity-Express 225 wyruszy ze stacji początkowej Amsterdam CS o godzinie 8.32. Po drodze zatrzyma się na dwunastu stacjach pośrednich. W Holandii postoje wyznaczono w Utrechcie i Arnhem, a w Niemczech między innymi w: Düsseldorfie, Kolonii, Bonn, Frankfurcie nad Menem, Stuttgarcie i Ulm. Podróż do Monachium, gdzie pociąg skończy bieg na tamtejszym dworcu głównym o godz. 15.27, potrwa 6 godzin i 55 minut.
W Niemczech pociąg będzie rozwijał maksymalną prędkość do 300 km/h na linii KDP Frankfurt – Kolonia, natomiast w Holandii nie rozpędzi się szybciej niż 160 km/h i to tylko na krótkich fragmentach zmodernizowanej linii między Amsterdamem a Utrechtem.
Połączenie powrotne zapewni pociąg ICE 224. Odjazd z Monachium zaplanowano na 16.28, a przyjazd do Amsterdamu na 23.29. Powrotna podróż będzie więc dłuższa o 6 minut. Rozkład jazdy umożliwi za to jednodniowy wypad z Amsterdamu do Monachium i powrót tego samego dnia z godzinnym pobytem w stolicy Bawarii.
Ceny biletów na przejazd w relacji Amsterdam – Monachium lub w relacji powrotnej będą zaczynać się od 44,99 euro w klasie 2 i od 55,99 euro w klasie 1. Podróż pociągami ICE 225/224 nie będzie wiązała się jak w przypadku relacji Berlin – Paryż z obowiązkiem posiadania rezerwacji miejsca do siedzenia.
Do obsługi połączenia Amsterdam – Monachium zostaną skierowane najnowsze pociągi Siemensa z rodziny Velaro D. Będą to ośmiowagonowe pociągi ICE 3neo (seria 408), dysponujące 439 miejscami do siedzenia (340 w klasie 2 i 99 w klasie 1). Pociągi przystosowane są do jazdy w podwójnej trakcji i możliwość ta będzie wykorzystywana. W przypadku pociągu ICE 225 trakcja podwójna będzie stosowana w pełnej relacji Amsterdam – Monachium, natomiast pociąg powrotny ICE 224 prowadzony będzie w podwójnym zestawieniu na odcinku Monachium – Dortmund.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.