Niemiecki operator połączeń dalekobieżnych DB Fernverkehr AG potwierdził, że planowany na drugą połowę 2025 r. debiut pociągów nowej generacji ICE L, produkowanych przez hiszpański koncern Talgo opóźni się. To już kolejne opóźnienie w dostawach i certyfikacji zestawów ICE L dla Deutsche Bahn.
W oczekiwaniu na rozpoczęcie eksploatacji pociągów Talgo Niemcy zrezygnują z obsługi międzynarodowej linii Berlin – Amsterdam składami wagonowymi i skierują tam pociągi dużych prędkości. Nowy roczny rozkład jazdy 2025/2026, wchodzący w życie w połowie grudnia br., przyniesie znaczące zmiany w obsłudze tej trasy.
Koniec składów wagonów do Holandii
W Niemczech jest to jedna z ostatnich linii, do których obsługi są kierowane tradycyjne składy, zestawione z lokomotywy i wagonów należących do kolei DB. Poza trasą Berlin – Amsterdam takie składy kursują jeszcze na trasie Hamburg – Kopenhaga.
Między Berlinem a Amsterdamem uruchamianych jest codziennie 6 par pociągów kategorii InterCity, odjeżdżających ze stolicy Niemiec w dwugodzinnym takcie od godz. 6:06 do 16:06. Czas przejazdu z postojami na 11 stacjach pośrednich wynosi 5 godzin i 53 minuty. Na terenie Niemiec wagony rozpędzają się do 200 km/h, w Holandii jedynie do 140 km/h. Na całej drodze przebiegu pociągi prowadzone są przez należące do kolei Holenderskich NS wielosystemowe elektrowozy Siemens Vectron.
W zestawieniu znajdują się wagony 1 i 2 klasy, brak natomiast wagonu gastronomicznego, co jest dużym mankamentem, biorąc pod uwagę długą relację i czas przejazdu. Koleje Niemieckie definitywnie pożegnały się z wagonami restauracyjnymi w swoich składach w grudniu 2023 roku. Na terenie Niemiec nadal można spotkać tego typu wagony, należące do kolei austriackich, szwajcarskich i polskich.
Zakończenie obsługi linii Berlin – Amsterdam składami wagonowymi było planowane już od dłuższego czasu. W miejsce składów klasycznych koleje DB, począwszy od września br., miały skierować do obsługi nowe zestawy
push-pull ICE L, produkowane przez Talgo. Niestety, z powodu kolejnych opóźnień w dostawach, tymczasowo na linię Berlin – Amsterdam wjadą pociągi ICE.
ICE Berlin – Amsterdam tylko tymczasowo
Pasażerowie podróżujący między Berlinem a Amsterdamem odczują pozytywne zmiany w komforcie i czasie podróży już od połowy grudnia 2025, kiedy obsługę tej linii przejmą pociągi zespolone dużych prędkości ICE. Będą to ośmiowagonowe składy ICE 3neo (seria 408), dysponujące 439 miejscami do siedzenia (340 w klasie 2 i 99 w klasie 1). Pociągi przystosowane są do jazdy w podwójnej trakcji i możliwość ta będzie wykorzystywana.
Składy tej generacji doskonale sprawdzają się w obsłudze połączeń międzynarodowych. Od wielu z powodzeniem realizują połączenia ICE między Kolonią a Brukselą czy między Frankfurtem nad Menem a Paryżem.
ICE na trasie Berlin – Amsterdam będzie zupełną nowością, chociaż obecność niemieckich pociągów dużych prędkości na torach w Holandii żadną nowością nie jest. Od kilkunastu lat DB w kooperacji ze swoim holenderskim odpowiednikiem uruchamiają regularne połączenia ICE na trasie Amsterdam – Frankfurt nad Menem, a od grudnia ubiegłego roku rozkład jazdy wzbogacił się o bezpośredni pociąg Amsterdam – Monachium.
Dzięki zastąpieniu składów wagonowych przez ICE pasażerowie na trasie Berlin – Amsterdam zyskają nie tylko większy komfort, ale także możliwość skorzystania z usługi gastronomicznej na pokładzie. Należy oczekiwać także skrócenia czasu podróży między obiema stolicami. Na kilku fragmentach niemieckiej sieci ICE będzie mogło rozpędzać się do 250 km/h, podczas gdy klasyczne składy wagonowe na trasie Berlin – Amsterdam ograniczała bariera 200 km/h
Talgo ICE L w wakacje 2026?
Jeśli nie będzie kolejnych opóźnień w dostawach i certyfikacji hiszpańskich pociągów, pierwsi pasażerowie pojadą nową generacją składów ICE L w połowie 2026 roku. Zestawy ICE L zostały
zamówione przez Koleje Niemieckie w roku 2019. Spółka DB Fernverkehr AG podpisała wówczas umowę z hiszpańskim producentem na dostawę 23 pociągów zestawionych z 17 wagonów i lokomotywy Talgo 105s, która była prezentowana podczas zeszłorocznych targów InnoTrans w Berlinie. W połowie 2023 r. DB zdecydowały o rozszerzeniu zamówienia na pojazdy ICE L, zamawiając u Hiszpanów
kolejnych 56 zestawów tego typu.
Rozpoczęcie eksploatacji pociągów generacji ICE L było już kilkukrotnie
przesuwane. Początkowo składy miały zadebiutować w grudniu 2023 r. Termin ten nie został dotrzymany ze względu na opóźnienia w dostawach z powodu pandemii COVID-19. Kolejnym deklarowanym terminem był październik 2024, a następnie wrzesień 2025 roku. Według najnowszych obietnic DB pociągami Talgo będzie można podróżować między Berlinem a Amsterdamem w połowie 2026 roku.
Talgo po raz trzeci na niemieckich torach
Zestawy Talgo na niemieckiej sieci kolejowej nie są nowością. Od grudnia 2016 r. na trasie Berlin – Moskwa kursował komercyjny pociąg „Striż”, uruchamiany przez koleje rosyjskie RŻD. Nocne połączenie obsługiwane było przez zestawy Talgo dziewiątej generacji, przystosowane do pracy w niskich temperaturach i posiadających system automatycznej zmiany rozstawu kół 1435/1520mm. Połączenie zawieszono na początku 2020 r. po wybuchu pandemii.
W latach 1994-2009 koleje niemieckie DB oferowały nocne podróże pociągami Talgo na wybranych trasach krajowych. Specjalnie zamówione zestawy obsługiwały wybrane połączenia nieistniejącej już nocnej sieci DB NachtZug. Zestawami Talgo można było podróżować między innymi z Monachium do Berlina i Hamburga.
Nocne zestawy Talgo DB były jednak obarczone ograniczeniami eksploatacyjnymi. Mogły osiągać prędkość jednie 140 km/h, podczas gdy tradycyjne składy wagonowe obsługujące nocne pociągi kursowały z rozkładową prędkością 200 km/h.