Hyundai Rotem zaprezentował EMU-320. To najszybszy pociąg dużych prędkości w Korei Południowej - może poruszać się z maksymalną prędkością 320 km/h.
Jak podkreśla firma, po zakończeniu testów, skład będzie mógł być eksploatowany na liniach dużych prędkości Gyeongbu i Honam, na których już funkcjonują pierwsze pociągi dużych prędkości KTX-1 i KTX-Sancheon. Planowany termin wprowadzenia nowego składu do ruchu przez państwowego przewoźnika Korail to 2023 rok. Koreańska sieć dużych prędkości została uruchomiona w 2004 roku i stale się rozwija.
Aktualnie Hyundai Rotem realizuje umowę na opracowanie i dostawę 2 ośmioczłonowych EMU-320 i 19 sześcioczłonowych EMU-260 (później przemianowanych na KTX-Eum). Została ona podpisana w 2016 roku. Oba modele mają tę samą konstrukcję, ale różnią się maksymalną prędkością jazdy – odpowiednio 320 i 260 km/h. Pierwszy EMU-320 jest już gotowy, a ukończenie drugiego planowane jest w listopadzie. Pozostała część zamówienia, czyli 19 pociągów KTX-Eum, przewoźnik dostarczył dla Korail w latach 2020-21.
Pociągi EMU-320 i KTX-Eum bazują na projekcie HEMU-430X, eksperymentalnym pociągu dużych prędkości zaprojektowanym dla jazdy z 430 km/h. Pociąg ten został opracowany przez Hyundai Rotem w 2012 roku i wyprodukowany jako jedyny unikalny pojazd. Nowy EMU-320 to kompletna jednostka trakcyjna z rozproszoną trakcją. Poprzedni model pociągu dużych prędkości Hyundai Rotem, KTX-Sancheon, jest eksploatowany w Korei Południowej od 2009 roku i osiąga prędkość 305 km/h, ale jest to skład typu push-pull.
Według producenta wieloczłonowa konstrukcja pociągu pozwoliła na zmniejszenie maksymalnego obciążenia osi. Zastosowano równomierny układ siedzeń we wszystkich wagonach. Dokonano także optymalizacji właściwości trakcyjnych i hamowania poprzez rozproszenie napędu na większą liczbę osi. Jak podkreśla Yong-Bae Lee, prezes Hyundai Rotem, potrzeba zastosowania rozproszonej trakcji jest podyktowana dużą liczbą zakrętów i krótkimi odległościami między stacjami na sieci Korail. – System ten jest również preferowany przez innych operatorów dużych prędkości na całym świecie – dodaje prezes Hyundai Rotem.
EMU-320 może przyspieszyć od 0 do 300 km/h w 230 sekund. Poprzedni model KTX-Sancheon potrzebuje na to 316 sekund. W przeciwieństwie do pociągów KTX, siedzenia w EMU-320 oferują więcej miejsca na nogi, szersze podłokietniki, porty USB, indukcyjne ładowarki i ekrany z rozrywką pokładową. Ośmioczłonowy EMU-320 pozwoli zabrać na pokład 515 osób. KTX-Eum mieści w środku 380 osób.
Hyundai Rotem chce wejść z nowym pociągiem dużych prędkości EMU-320 na międzynarodowy rynek. – Firma zrobi w tym celu wszystko, co możliwe. Szczególnie przyglądamy się rynkowi tureckiemu i tajlandzkiemu, gdzie obecnie aktywnie rozwija się kolej dużych prędkości – przyznaje Yong-Bae Lee.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.