– Uważam, że projekt kolei dużych prędkości przyniesie wiele korzyści ekonomicznych. Jeśli tylko Polska będzie gotowa na wprowadzenie i rozwój szybkiej kolei, Hyundai Rotem jest do dyspozycji, jeśli chodzi o doświadczenie – mówi Hyung-Wook Kim, członek zarządu Hyundai Rotem.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Czy mogę zapytać o Pana wrażenia z targów Trako? Czy można je porównać z podobnymi wydarzeniami w Korei?
Hyung-Wook Kim, Senior Vice President, Hyundai Rotem Company: Jestem pierwszy raz na targach Trako. Widzę, że całość jest bardzo dobrze zorganizowana, jest wielu wystawców oraz gości. Wydaje mi się, że jest to bardzo dobra okazja do nawiązania kontaktów, szansa na przeprowadzenie ciekawych rozmów. Jeśli chodzi o powierzchnię, targi Trako na pewno są mniejsze niż Innotrans w Berlinie, choć zaobserwowałem obecność nie tylko osób biznesowo związanych z branżą pojazdów szynowych, ale również np. wielu przedstawicieli władz państwowych i agencji rządowych. Dlatego też uważam, że jest to bardzo dobra okazja do rozmów. W Korei mamy podobne wydarzenie pod nazwą Bexco, są to targi pojazdów szynowych w Busan – drugim pod względem wielkości mieście w Korei Południowej. Ich głównym sponsorem jest Hyundai Rotem Company. Są to bardzo znane targi w tej części Azji.
W Polsce krystalizuje się plan budowy centralnego portu lotniczego oraz powiązany z nim projekt budowy szybkiej kolei. Korea Południowa jest jednym z krajów, w których sieć szybkiej kolei już jest, a tabor dostarczył Hyundai Rotem. Jak szybka kolej zmieniła życie mieszkańców waszego kraju?
Ostatnie 70 lat na Półwyspie Koreańskim, zaraz po Wojnie Koreańskiej (w latach 1950-53) to był czas wielkich zmian. Cały półwysep był zniszczony w wyniku wojny. Musieliśmy wtedy podjąć ogromny wysiłek, żeby odbudować nasz kraj. I właśnie w trakcie odbudowy jedną z najważniejszych rzeczy, jaką stworzyliśmy, była autostrada z Seoulu do Busanu. Połączenie stolicy z drugim największym miastem w Korei było pewnego rodzaju motywacją dla przemysłu i dla rozwoju wielu firm. A jak wiadomo, aby rozwijać gospodarkę trzeba w pierwszej kolejności skupić się na szeroko pojętej logistyce. Jednak wybudowanie – w drugiej kolejności – szybkiej kolei pomiędzy Seulem a Busanem bardzo zmieniło życie Koreańczyków. Zanim pojawiła się szybka kolej na tej trasie, podróż między tymi miastami, ze względu na odległość, musiała być planowana z jednym lub nawet dwoma noclegami. Dziś możemy spokojnie zjeść śniadanie w Seulu, a obiad już w Busanie. W ciągu jednego dnia możemy przejechać do Busanu i z powrotem, co bardzo ułatwia nie tylko prywatne życie, ale i prowadzenie interesów.
Mówiąc półżartem, to niekoniecznie jest dobre dla branży hotelowej...
Faktycznie. Aczkolwiek trzeba zawsze pamiętać o konkurencji. Dla szybkiej kolei są nią samoloty. Zauważyliśmy mniejszą liczbę osób latających samolotami, ponieważ dostęp z różnych części miasta do stacji kolejowej jest łatwiejszy niż do lotniska. Myślę, że szybka kolej była bodźcem dla wielu firm, pozwoliła im się rozwijać. Szczególnie w obecnych czasach, kiedy patrzymy na produkty pod kątem ochrony środowiska – kolej jest najlepszym rozwiązaniem ponieważ ograniczamy zanieczyszczenie powietrza oraz hałas.
Czy szybka kolej może przyczynić się do rozwoju Polski?
Uważam, że projekt kolei dużych prędkości przyniesie wiele korzyści ekonomicznych. Jeśli tylko Polska będzie gotowa na wprowadzenie i rozwój szybkiej kolei, Hyundai Rotem jest do dyspozycji, jeśli chodzi o doświadczenie. Możemy również otworzyć lokalną fabrykę, która będzie produkować pojazdy. W ten sposób pomożemy stworzyć wiele nowych miejsc pracy, przyczynić się również do rozwoju licznych gałęzi przemysłu w Polsce. Z polskiego punktu widzenia w parze z budową szybkiej kolei w Polsce powinien iść transfer technologii do lokalnych fabryk, które będą miały szansę na rozwój dzięki realizacji nowych projektów. Jest wiele firm, które obecnie produkują pociągi dużych prędkości, np. Siemens, Alstom, Bombardier. Ale to Hyundai Rotem jako jedyny może dostarczyć nie tylko pojazd i system sterowania, ale również przekazać technologię. Dlatego też ten pierwszy projekt kolei dużych prędkości będzie najważniejszy.