W tym tygodniu w Warszawie odbyła się demonstracja technologii magrail rozwijanej przez Hyper Poland. Pokazany został przejazd pojazdu kolei magnetycznej w skali 1:5 na torze testowym o długości 48 metrów.
O spółce Hyper Poland, która chce rozwijać technologię kolei magnetycznej zintegrowanej z istniejącymi szlakami kolejowymi
piszemy w tym wątku. Warto może przypomnieć że spółka otrzymała
grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln zł na dalsze prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem.
Zaczyna i kończy na kołach
W tym tygodniu w Warszawie odbyła się demonstracja technologii rozwijanej przez Hyper Poland. Pokazany został przejazd pojazdu kolei magnetycznej w skali 1:5 na torze testowym o długości 48 metrów. Jak podaje spółka, przedstawiony 22 października demonstrator Hyper Poland umożliwił pomyślne wykonanie testów następujących podsystemów: lewitacji i napędu (sprawdzenie zgodności parametrów lewitacji oraz silnika liniowego z modelami numerycznymi, testy kompatybilności elektromagnetycznej, testy przeciążeniowe silnika, testy dynamiczne), elektroniki (komunikacji i pracy czujników) oraz mechaniki, w tym integralności konstrukcji pojazdu oraz toru. Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2.
– Ta demonstracja jest tak naprawdę tylko niewielką próbką tego, na czym polega technologia magrail. Po pierwsze, pojazd przyspiesza za pomocą kół, a gdy osiągnie prędkość przelotową, zaczyna lewitować. Dlatego przez większość czasu koła nie są używane. Podczas hamowania pojazd ponownie ląduje na kołach – powiedziała Natalia Strawa, inżynier specjalista ds. dynamiki pojazdu w Hyper Poland cytowana w komunikacie.
Będą budować tor w Żmigrodzie
Według Hyper Poland, na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach Kolei Dużych Prędkości do 415 km/h. Ma to być możliwe dzięki wykorzystaniu lewitacji magnetycznej, silnika liniowego, specjalnego mechanizmu przechylania oraz stosunkowo niskiej wysokości i małej masy.
Jak podano, w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail.