Partnerzy serwisu:
Innowacje

Hyper Poland z pieniędzmi na tor w Żmigrodzie. Maglev na... tradycyjnym torze kolejowym?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
16-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Hyper Poland z pieniędzmi na tor w Żmigrodzie. Maglev na... tradycyjnym torze kolejowym?
fot. Jakub MadrjasMaglev na lotnisko Incheon w Korei
Firma Hyper Poland ma zapewnione finansowanie budowy 500-metrowego toru testowego kolei magnetycznej w Żmigrodzie – poinformował PAP. Instytut Kolejnictwa potwierdza plan współpracy z polskim start-upem. Nowością jest zapowiedź połączenia tradycyjnej i magnetycznej kolei. 

– Testowy tor o długości 500 metrów powstanie w Żmigrodzie koło Wrocławia na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa. (...) Możemy śmiało powiedzieć, że nasze plany, czyli budowa toru w skali 1 do 5 i budowa toru w skali 1 do 1 o długości 500 metrów, mają zapewnione finansowanie – powiedziała Natalia Sikorska z Hyper Poland.

W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Żurkowski potwierdził plan budowy toru testowego na terenie instytutu. List intencyjny w tej sprawie został podpisany w 2017 roku. Na razie nie ma kolejnych dokumentów w tej sprawie. 

Hyper Poland to polska firma założona przez inżynierów związanych z Politechniką Warszawską. Jak informował na początku miesiąca portal transport-publiczny.pl, Hyper Poland zebrał już ponad milion złotych od 325 inwestorów z 28 krajów. Do tego pozyskał niedawno dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł z konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Jak informuje PAP, pieniądze z NCBR-u zostaną przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich trzech etapów rozwoju technologii hyperloop. Środki zostaną wykorzystane do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. Hyper Poland zapowiada, że "jako jedyna firma na świecie opracowała sposób na to, jak przystosować istniejące, zwykłe tory kolejowe do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów".

Jak czytamy, wykorzystanie istniejących już korytarzy kolejowych ma pozwolić na zamienny ruch tradycyjnej i magnetycznej kolei. Nie przedstawiono jeszcze, jak dokładnie ma to wyglądać, ale trudno nie zgodzić się, że takie wdrożenie mogłoby być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej. Ta zmiana ograniczy jednak prędkość Maglevu do ok. 300 km/h.

Historia kolei magnetycznej (maglevu), czyli systemu transportu opartego na magnetycznej lewitacji sięga początków XX wieku. Nieudany był niemiecki projekt Transrapid, ale po dziesiątkach lat prac badawczych Japonia zdecydowała się na budowę pierwszej linii maglev pomiędzy Tokio a oddaloną o 286 km Nagoją. Własną technologię kolei magnetycznej rozwija Hyundai Rotem oraz Max Bögl. W to wszystko włączyły się inicjatywy pod ukutym przez Elona Muska terminem marketingowym hyperloop, oznaczającym właśnie magnetyczną kolej w tubie próżniowej.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hyper Poland zmienia nazwę. Teraz to Nevomo

Innowacje

Hyper Poland zmienia nazwę. Teraz to Nevomo

Jakub Madrjas 13 października 2020

IDOM i Hyper Poland zawarły współpracę przy MagRail

Infrastruktura

Hyper Poland pozyskało w Wielkiej Brytanii 2,4 mln zł

Infrastruktura

Hyper Poland zebrał kolejne środki finansowe

Infrastruktura

Hyper Poland: Kolej można ewolucyjnie zmienić

Innowacje

Hyper Poland: Kolej można ewolucyjnie zmienić

Łukasz Malinowski 28 lutego 2020

Zobacz również:

Hyper Poland zmienia nazwę. Teraz to Nevomo

Innowacje

Hyper Poland zmienia nazwę. Teraz to Nevomo

Jakub Madrjas 13 października 2020

IDOM i Hyper Poland zawarły współpracę przy MagRail

Infrastruktura

Hyper Poland pozyskało w Wielkiej Brytanii 2,4 mln zł

Infrastruktura

Hyper Poland zebrał kolejne środki finansowe

Infrastruktura

Hyper Poland: Kolej można ewolucyjnie zmienić

Innowacje

Hyper Poland: Kolej można ewolucyjnie zmienić

Łukasz Malinowski 28 lutego 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5