Jednym z najciekawszych produktów w portfolio Siemens Mobility jest obecnie platforma zespołów trakcyjnych Mireo. Producent rozwija obecnie dwa warianty hybrydowe pojazdu – wodorowy i bateryjny – pod wspólnym oznaczeniem Mireo Plus.
Wjazd pociągu Mireo na stację rozpoczął
konferencję dotyczącą strategii Siemens Mobility, prowadzoną przez prezesów firmy – Sabrinę Sousanne i Michaela Petera. Oczywiście nie jest to przypadek – producent bardzo intensywnie rozwija swoją nową platformę zespołów trakcyjnych. Prezesi pochwalili się uzyskaniem
dopuszczenia do ruchu w Niemczech w ciągu 38 miesięcy – o pół roku wcześniej, niż wynosi średnia rynkowa. Dosłownie na kilka dni przed konferencją pierwsze Mireo
rozpoczęły kursowanie w Badenii-Wirtembergii.
Hybryda na baterie…
Obecnie rozwijane są nowe, hybrydowe wersje pojazdów pod wspólnym oznaczeniem Mireo Plus, przeznaczone do obsługi tras niezelktryfikowanych lub częściowo pozbawionych sieci trakcyjnej. Wersja Mireo Plus B (przeznaczona dla połączeń regionalnych) pobiera energię z sieci trakcyjnej i może ją magazynować w bateriach litowych-jonowych umieszczonych pod podłogą. Dwuczłonowy skład ma zasięg do 90 kilometrów a trójczłonowy – do 120 kilometrów, przy założonej nieforsownej eksploatacji baterii). Producent podkreśla, że oszczędności emisji CO2 Mireo Plus B, sięgają 24 ton rocznie względem analogicznego pociągu spalinowego. W marcu
złożono pierwsze zamówienie na ten pojazd – 20 jednostek zamówił land Badenii-Wirtembergii.
…albo na wodór
Z kolei Mireo Plus H to opracowywany wspólnie z kanadyjskim producentem ogniw wodorowych Ballard Power Systems hybrydowy pociąg wodorowy. Jak poinformowała Sabrina Sousanne,
uruchomiony w 2018 roku projekt jest bliski finalizacji. Przypomnijmy, że firmy, dzięki finansowaniu z Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej na
poziomie około 12 milionów euro mają wspólnie opracować nową generację ogniw paliwowych i zintegrować ją z nowoczesną platformą pociągów Mireo. Nowe ogniwa wodorowe o trzykrotnie dłuższej żywotności, o połowę większej gęstości mocy i o 5 procent wyższej efektywności niż dotychczas mają być gotowe do 2021 roku. Zasięg wodorowego Mireo ma sięgać od 600 do 900 kilometrów.
– Wodór pozwala na osiągnięcie większego zasięgu niż baterie, ale też masa pojazdu jest większa. Oba systemy mają więc swoje zalety – podkreśla Sabrina Soussan. Po uruchomieniu pierwszego Mireo Plus H, Siemens zamierza integrować ogniwa wodorowe z pozostałymi platformami swoich pojazdów.