W ramach pierwszych, promocyjnych kursów z pasażerami, dwuktrakcyjne Impulsy 2 województwa zachodniopomorskiego dotarły do portu w Kołobrzegu. Prezentujemy zdjęcia i więcej informacji na temat nowych składów.
Dziś (21 stycznia) na Dworcu Głównym w Szczecinie
odbyła się uroczysta prezentacja pierwszych dwutrakcyjnych pojazdów szynowych wyprodukowanych przez Newag dla województwa zachodniopomorskiego. Po prezentacji bursztynowa hybryda wyruszyła na niezelektryfikowaną trasę Szczecin – Kołobrzeg, by potem pojechać „pod drutem” z Kołobrzegu do Koszalina, i wrócić do Kołobrzegu. Na koniec dotarła do portu pod latarnią morską, gdzie nie ma sieci trakcyjnej.
– To świadoma realizacja wizji naszego województwa jako województwa przyjaznego mieszkańcom i turystom. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi – bursztynowy i ekologiczny, zielony – będą fantastycznie służyły podróżnym, ale będą również służyły naszemu środowisku. Jesteśmy pierwszym województwem w Polsce, które posiada taki tabor. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe , z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne, z napędem diesla. To pierwsze hybrydy na Pomorzu Zachodnim, ale w przyszłości będzie ich więcej – zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
Jak podkreśla samorząd, napęd diesla będzie wykorzystywany na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Bimodalne 36WEh wyposażone są w silniki trakcyjne, które mogą być zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu, jak również za pomocą jednostki napędowej Newag-Pack, którą tworzy silnik spalinowy (spełniający normę emisji spalin „Stage 3B”) i generator prądu. W łatwy sposób można zmienić sposób zasilania silników elektrycznych i kontynuować jazdę. Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego będą kursowały m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek. Dwunapędowe pociągi przydać się mogą również do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.
– Dzierżymy palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o nowoczesność taboru. Z hybrydami jesteśmy pierwsi w Polsce i, póki co, jedyni w Polsce – podkreślał wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – W 2018, 2019 roku rozmawialiśmy o pociągach hybrydowych dla Pomorza Zachodniego i wtedy, wydawało się, można sobie było tylko o tym pomarzyć. A dziś już przyjechały. Warto podkreślić, że są to pociągi produkcji polskiej – dodał wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Hybrydowy duet – Bursztynowy i Zielony. A model? Na aukcję WOŚP
Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag. Dwunapędowa nowość prapremierową prezentację miała we wrześniu 2019 roku. Umowę na zakup pojazdów przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisano 16 lipca 2020 r. Zamówienia zostało zrealizowane ekspresowo.
28 października 2020 r. bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh, o oznaczeniu kolejowym EN63H, otrzymały homologację (dopuszczenie do eksploatacji – świadectwo wydane przez Urząd Transportu Kolejowego). Później były testowane na kilku trasach w Polsce i regionie, przyciągając uwagę miłośników kolei. Wyróżnia je nie tylko napis „HYBRYDY”, ale też bardzo efektowne malowanie. Jeden skład zachwyca kolorami bursztynu i już zyskał taką nieoficjalną nazwę. Drugi nawiązuje kolorystyką do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie, produkowanej tu zielonej energii i zachwycającej przyrody (2021 to Rok Ekologiczny w województwie zachodniopomorskim). Wjeżdżając na stację, będzie zwracał uwagę intensywnie limonkowym przodem, ale podróżnym na pewno spodobają się też zielone, błękitne i niebieskie akcenty na białym kadłubie.
Unikalny bursztynowy pociąg, w wersji mini modelu, prezes Newagu przywiózł do Szczecina jako specjalny prezent. - Na Pomorzu Zachodnim czynimy dobro. Przekażemy ten piękny model na licytację dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
Klima, internet, miejsca na rowery
Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t. A co w środku? 142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska – klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.
Bimodalny zespół trakcyjny posiada też nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia – w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.
Hybrydy, które będą jeździć w barwach Pomorza Zachodniego to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowe: 120 km/h. Moc: 1600 kW; dwa silniki diesel 390 kW. Przyspieszenie (w zakresie od 0 do 40 km/h) w stanie obciążonym: ≥ 0,4 m/s2 silniki spalinowe, ≥ 1,1 m/s2 silniki elektryczne.
Koszty zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto. Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto. Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.