Pierwszy polski pasażerski pojazd kolejowy mogący poruszać się zarówno pod siecią trakcyjną jak i bez niej, może już zacząć kursowanie z pasażerami. Hybryda Newagu otrzymała dopuszczenie do eksploatacji.
– 28 października 2020 roku bimodalny zespół trakcyjny typu 36WEh z wariantem 36WEhd o numerze fabrycznym 001, otrzymał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji – potwierdził Newag. Chodzi o pierwszy wyprodukowany pojazd tego typu, który był m.in. prezentowany na targach Trako
we wrześniu 2019 roku.
Impuls 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. To pierwszy tego typu pojazd w Polsce, który w Polsce został wyprodukowany i tutaj jest też otrzymał dopuszczenie do eksploatacji. Co istotne: dokument pozwoli producentowi na udostępnianie pojazdu przewoźnikom do jazd testowych z pasażerami, jeżeli wyrażą oni takie zapotrzebowanie. Newag będzie miał więc promocyjnego asa w rękawie.
Pierwsze hybrydy kupiło województwo zachodniopomorskie. 16 lipca 2020 roku w Szczecinie nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego a Newagiem na dostawę dwóch trójczłonowych pojazdów hybrydowych. Tym samym województwo zachodniopomorskie, jako pierwsze w Polsce, będzie posiadało w swej flocie pojazdy tego typu. Umowa między producentem a zamawiającym umożliwia zakup kolejnych dziesięciu sztuk podobnych pojazdów. Pierwsze dwa pojazdy znajdują się już na etapie produkcyjnym a dostawa ich nastąpi jeszcze w tym roku.
Kolejne pojazdy mogące poruszać się na liniach niezelektryfikowanych i zelektryfikowanych kupuje województwo dolnośląskie.
Na razie kupi sześć takich pojazdów.