Spółka HS2 budująca kolejową linię dużych prędkości w Londynie rozpoczęła drążenie tunelu technicznego, który posłuży do dostaw materiałów oraz wywozu urobku z budowy właściwych tuneli. Dzięki temu przez Londyn nie przejedzie 70 tys. ciężarówek, które musiałyby obsłużyć budowę.
Brytyjski rząd w 2020 roku podjął ostateczną decyzję o budowie High Speed 2 –
kolei dużych prędkości łączącej Londyn z Birmingham. Rozpoczęcie prac nastąpiło z kolei 4 września. Pierwszy etap ma mieć 50 km tuneli i 16 km wiaduktów. Będzie kosztować od 35 do 45 miliardów funtów i ma być gotowy w latach 2029-2033.
Obecnie trwają pracę w samym Londynie, gdzie powstaje m.in. tunele Northolt i Euston. Spółka odpowiadająca za prowadzenie prac uruchomiła właśnie kolejną maszynę do drążenia tuneli (tzw. TBM czyli tunnel boring machine), ale co niezwykle interesujące nie drąży ona tunelu, z którego skorzystają w przyszłości pociągi, a przeprawę techniczną niezbędny do prowadzenia dalszych prac.
W trakcie przygotowania inwestycji założono bowiem, że odziaływanie budowy na środowisko i jej wpływ na życie okolicznych mieszkańców ma być minimalny. Zdecydowano więc, że zamiast 70 tys. ciężarówek, które musiałby przewieźć elementy konstrukcyjne tunelu czy wywieźć urobek zostanie wydrążony tunel techniczny, które będzie wykorzystywany do transportu na potrzeby budowy.
Atlas Road Logistics Tunnel będzie biegł pomiędzy Atlas Road a Old Oak Common Station, gdzie prace rozpocznie TBM. Wykorzystywany maszyna ma masę 847 ton i wydrąży tunel o długości 853 m. i średnicy 6,2 m. Zacznie się on w okolicy Old Oak Common Station na głębokości 5 m., a w najgłębszym miejscu osiągnie 20 m. poniżej poziomu gruntu. Prace potrwają pół roku, wykorzystane zostanie 4 264 prefabrykowanych, betonowych elementów.
Kolejną ciekawostką jest to, że TBM opracowany przez firmę Herrenknecht wykorzystuje znaczną część elementów maszyny, która jeszcze niedawno pracowała na
średnicowej linii kolejowej Crossrail/ Elizabeth Line.
Tunel w przyszłości będzie wykorzystywany do przewożenia elementów konstrukcyjnych właściwego tunelu. Zostanie w nim także zamontowany przenośnik taśmowy, który posłuży do usuwania urobku. Przy Atlas Road wykorzystywany jest już podobny przenośnik, dzięki któremu urobek transportowany jest bezpośrednio do terminala kolejowego. Dzięki temu rozwiązaniu wykorzystania ciężarówek nie jest konieczne.
Za realizację prac odpowiedzialne jest joint-venture Skanska Costain Strabag.
Budowa High Speed 2 to wiele ciekawych obiektów i rozwiązań inżynierskich. Kilka miesięcy temu opisywaliśmy
budowę najdłuższego mostu kolejowego w Anglii.