Partnerzy serwisu:
Innowacje

HS2. W Londynie budują tunel do budowy tuneli

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Autor:

simetra

Data publikacji:
16-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
HS2

Podziel się ze znajomymi:

Spółka HS2 budująca kolejową linię dużych prędkości w Londynie rozpoczęła drążenie tunelu technicznego, który posłuży do dostaw materiałów oraz wywozu urobku z budowy właściwych tuneli. Dzięki temu przez Londyn nie przejedzie 70 tys. ciężarówek, które musiałyby obsłużyć budowę.

Brytyjski rząd w 2020 roku podjął ostateczną decyzję o budowie High Speed 2 – kolei dużych prędkości łączącej Londyn z Birmingham. Rozpoczęcie prac nastąpiło z kolei 4 września. Pierwszy etap ma mieć 50 km tuneli i 16 km wiaduktów. Będzie kosztować od 35 do 45 miliardów funtów i ma być gotowy w latach 2029-2033.

Obecnie trwają pracę w samym Londynie, gdzie powstaje m.in. tunele Northolt i Euston. Spółka odpowiadająca za prowadzenie prac uruchomiła właśnie kolejną maszynę do drążenia tuneli (tzw. TBM czyli tunnel boring machine), ale co niezwykle interesujące nie drąży ona tunelu, z którego skorzystają w przyszłości pociągi, a przeprawę techniczną niezbędny do prowadzenia dalszych prac.

W trakcie przygotowania inwestycji założono bowiem, że odziaływanie budowy na środowisko i jej wpływ na życie okolicznych mieszkańców ma być minimalny. Zdecydowano więc, że zamiast 70 tys. ciężarówek, które musiałby przewieźć elementy konstrukcyjne tunelu czy wywieźć urobek zostanie wydrążony tunel techniczny, które będzie wykorzystywany do transportu na potrzeby budowy.

Atlas Road Logistics Tunnel będzie biegł pomiędzy Atlas Road a Old Oak Common Station, gdzie prace rozpocznie TBM. Wykorzystywany maszyna ma masę 847 ton i wydrąży tunel o długości 853 m. i średnicy 6,2 m. Zacznie się on w okolicy Old Oak Common Station na głębokości 5 m., a w najgłębszym miejscu osiągnie 20 m. poniżej poziomu gruntu. Prace potrwają pół roku, wykorzystane zostanie 4 264 prefabrykowanych, betonowych elementów.

Kolejną ciekawostką jest to, że TBM opracowany przez firmę Herrenknecht wykorzystuje znaczną część elementów maszyny, która jeszcze niedawno pracowała na średnicowej linii kolejowej Crossrail/ Elizabeth Line.

Tunel w przyszłości będzie wykorzystywany do przewożenia elementów konstrukcyjnych właściwego tunelu. Zostanie w nim także zamontowany przenośnik taśmowy, który posłuży do usuwania urobku. Przy Atlas Road wykorzystywany jest już podobny przenośnik, dzięki któremu urobek transportowany jest bezpośrednio do terminala kolejowego. Dzięki temu rozwiązaniu wykorzystania ciężarówek nie jest konieczne.

Za realizację prac odpowiedzialne jest joint-venture Skanska Costain Strabag.

Budowa High Speed 2 to wiele ciekawych obiektów i rozwiązań inżynierskich. Kilka miesięcy temu opisywaliśmy budowę najdłuższego mostu kolejowego w Anglii.

Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielka Brytania ścina projekt HS2. Bez połączenia z Manchesterem

Infrastruktura

Wielka Brytania ścina projekt HS2. Bez połączenia z Manchesterem

Przemysław Farsewicz 05 października 2023

HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]

Fotorelacje

HS2 zredukowane. Nie będzie szybkiej odnogi do Leeds

Infrastruktura

HS2 zredukowane. Nie będzie szybkiej odnogi do Leeds

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2021

Dalszy etap HS2 z akceptacją brytyjskiego parlamentu

Infrastruktura

Dalszy etap HS2 z akceptacją brytyjskiego parlamentu

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2021

Wielka Brytania rozpoczęła budowę linii dużych prędkości HS2

Infrastruktura

Zobacz również:

Wielka Brytania ścina projekt HS2. Bez połączenia z Manchesterem

Infrastruktura

Wielka Brytania ścina projekt HS2. Bez połączenia z Manchesterem

Przemysław Farsewicz 05 października 2023

HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]

Fotorelacje

HS2 zredukowane. Nie będzie szybkiej odnogi do Leeds

Infrastruktura

HS2 zredukowane. Nie będzie szybkiej odnogi do Leeds

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2021

Dalszy etap HS2 z akceptacją brytyjskiego parlamentu

Infrastruktura

Dalszy etap HS2 z akceptacją brytyjskiego parlamentu

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2021

Wielka Brytania rozpoczęła budowę linii dużych prędkości HS2

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5