Firma HS2 ogłosiła rozpoczęcie budowy pierwszego i najdłuższego mostu kolejowego. Obiekt Colne Valley poprowadzony zostanie przez kilka jezior, a jego długość wyniesie 3,4 kilometra. Do budowy mostu wykorzystywana jest 700-tonowa maszyna. Układane są już pierwsze betonowe segmenty.
Brytyjski rząd w 2020 roku
podjął ostateczną decyzję o budowie High Speed 2 – kolei dużych prędkości łączącej Londyn z Birmingham.
Rozpoczęcie prac nastąpiło z kolei 4 września. Pierwszy etap ma mieć 50 km tuneli i 16 km wiaduktów. Będzie kosztować od 35 do 45 miliardów funtów i ma być gotowy w latach 2029-2033.
Brytyjski rozmach
Właśnie przystąpiono do budowy mostu Colne Valley, rozciągającego się na ponad dwie mile (3,4 km) przez szereg jezior między Hillingdon i M25. Obiekt będzie najdłuższym mostem kolejowym w Wielkiej Brytanii. Rozpoczęcie budowy to najnowszy kamień milowy w realizacji projektu HS2, którego celem jest poprawa połączeń kolejowych na północ od Londynu.
– Infrastruktura jest kręgosłupem HS2, a ten wiadukt będzie ważną częścią do zapewnienia szybkich podróży i zwiększenia przepustowości sieci kolejowej – podkreśla Andrew Stephenson, minister ds. transportu w Wielkiej Brytanii.
Do realizacji przedsięwzięcia używany jest specjalna maszyna o długości 160 metrów – jedyna tego typu w Wielkiej Brytanii. Przy jej pomocy ustawiane są gigantyczne betonowe segmenty, które utworzą łuk wiaduktu. Po ukończeniu każdej sekcji, maszyna przesuwa się do przodu, aby układać kolejny segment.
Łącznie do budowy mostu wykorzystanych będzie tysiąc betonowych segmentów. Każdy waży ok. 140 ton. Aby uwzględnić łagodne krzywizny wiaduktu przecinającego dolinę, wszystkie segmenty mają nieco inne kształty i są produkowane na miejscu w specjalnie wybudowanej tymczasowej fabryce.
– Rozpoczęliśmy prace nad montażem gigantycznych segmentów, które w efekcie utworzą wiadukt Colne Valley. To kolejny kamień milowy dla HS2. Pracujemy nad stworzeniem nowej kolei dużych prędkości w Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu, ta imponująca infrastruktura będzie stanowić kluczową część kolei HS2 i pomoże zapewnić lepsze połączenia w Wielkiej Brytanii – mówi Mark Thurston, dyrektor High Speed 2.
Użyta do budowy mostu Colne Valley maszyna została pierwotnie opracowana w 2004 roku i po raz pierwszy użyta podczas budowy wiaduktu Tsing Yi w Hongkongu. Specjalnie zaprojektowana do realizacji skomplikowanych konstrukcji wiaduktów maszyna została nazwana „Dominique” ku pamięci inżyniera Bouygues Dominique Droniou, który odegrał wiodącą rolę w jej projektowaniu i rozwoju.
Most inspirowany kamykiem rzuconym po wodzie
Projekt wiaduktu Colne Valley został zainspirowany lotem kamienia skaczącego po wodzie. Będzie to konstrukcja z szeregiem eleganckich przęseł – niektórych o długości do 80 m. Poprowadzą one linię kolejową około 10 m nad powierzchnią jezior, rzeki Colne i Kanałem Grand Union. Osadzone nisko w krajobrazie, szersze przęsła przeniosą most przez jeziora, a węższe będą stosowane dla podejść. Taka realizacja inwestycji ma umożliwić pasażerom niezapomniane widoki oraz zmniejszyć ingerencję w tereny jezior. Początkowo, jednym z rozważanych pomysłów było poprowadzenie linii HS2 przez dolinę rzeki Colne. Pod uwagę brano rozbudowę pobliskiego tunelu Northolt. Ze względu na koszty i długi czas budowy – z pomysłu zrezygnowano.
Warto podkreślić, że tak naprawdę budowa najdłuższego mostu kolejowego w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się już na początku 2021 r., kiedy wbito pierwszy z prawie 300 pali, które stworzyły fundamenty pod przeprawę Colne Valley.
Linia HS2 ma skrócić w przyszłości podróż koleją ze stolicy do Birmingham z godziny i 21 minut do 52 minut. W przypadku trasy Londyn – Manchester zysk czasowy wyniesie równo godzinę.