Województwo zachodniopomorskie jest drugim, które ogłosiło, że oczekuje od Pesy zapłaty kar umownych w związku z niedostarczeniem w terminie homologacji na niemiecką sieć kolejową jednostek Link. Zdaniem władz regionu producent nie wpłacił na czas pieniędzy, więc urząd marszałkowski „zmuszony był do podjęcia kroków prawnych”.
Na początku tygodnia województwo lubuskie ogłosiło, że zamierza naliczać producentowi jednostek serii SA139 – bydgoskiej Pesie – kary umowne związane z niedostarczeniem samorządowi homologacji na sieć kolejową DB Netz. Producent tłumaczył, że przedłużanie się procedur związanych z dopuszczeniem do ruchu po Niemczech pojazdów rodziny Link związane jest ze zmianą przepisów dotyczących homologowania taboru kolejowego.
– Przyczyn opóźnień ww. procesu jest kilka, m.in. zmiana prawa na terytorium Niemiec w trakcie prowadzenia procesu homologacyjnego dla pojazdów o typie 600 dedykowanych dla przewoźnika Regetalbahn. W trakcie rozpoczętego procesu homologacji weszło w życie rozporządzenie dotyczące konieczności badania zjawiska „rollieren”, tj. badanie poślizgu w relacji koło – szyna – tłumaczył nam w poniedziałek Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Problemy dotyczące homologacji taboru na zlecenie polskich odbiorców nie kończą się jednak na województwie lubuskim. O niedotrzymaniu przez producenta umownego terminu dostarczenia kompletu dokumentów poinformował nas także Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
UMWZP: wystawiliśmy Pesie notę obciążeniową
– Zgodnie z umową wykonawca zobowiązał się, że uzyska i przedstawi zamawiającemu, najpóźniej do 31 sierpnia 2014 roku dokument homologacji ważny na terytorium Niemiec. Warunek ten nie został spełniony – mówi Łukasz Jucha z biura prasowego UMWZP. Województwo kupiło dwa Linki, które zostały dostarczone w 2012 i 2013 roku.
– Przed określoną w umowie datą dostarczenia dokumentu producent nie zapowiadał problemów z jego uzyskaniem. Umowa określa karę za niedostarczenie dokumentu. Stosowna nota obciążeniowa została wystawiona i dostarczona – relacjonuje przedstawiciel samorządu. Jak stwierdza, Pesa nie wpłaciła jednak wynikającej z kontraktu kwoty. – W związku z niezapłaceniem kary Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zmuszony był do podjęcia kroków prawnych – mówi Łukasz Jucha, nie precyzując jednak, na jakim etapie jest obecnie sprawa.
Połączenia do Niemiec wciąż obsługuje tabor DB Regio
Inaczej niż w przypadku województwa lubuskiego, które zamierzało (i wciąż zamierza) wykorzystać jednostki SA139 do obsługi międzynarodowej linii do Berlina, brak homologacji nie utrudniał póki co konstrukcji rozkładu jazdy na Pomorzu Zachodnim. – Opóźnienie nie spowodowało zmian w zakresie organizacji połączeń kolejowych. Połączenia kolejowe ze Szczecina w kierunku Niemiec realizowane są tak jak w latach ubiegłych [taborem niemieckim] – wkazuje przedstawiciel urzędu marszałkowskiego.