Podczas gdy trwają testy dynamiczne pierwszych międzymiastowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream dla Kolei Holenderskich, przewoźnik decyduje się na znaczne rozszerzenie kontraktu. Chorzowski Alstom wyprodukuje dodatkowych 18 zestawów do obsługi międzynarodowej trasy Amsterdam – Bruksela.
Pierwotnie Nederlandse Spoorwegen
zamówiły w Alstomie 81 ezt Coradia Stream. Dwa z całej puli pojazdów budowanych w Chorzowie miały być trójsystemowe, po to, by móc jeździć po konwencjonalnej holenderskiej sieci, po linii high speed, a także po konwencjonalnej sieci belgijskiej. Dzięki takiemu zestawieniu możliwe będzie uruchamianie pociągów częściowo po szybkiej linii oraz obsługa dużych miast w Belgii i Holandii, pozostających poza linią HSL.
Koleje Holenderskie zdecydowały właśnie o rozszerzeniu zamówienia o 18 trójsystemowych Coradi Stream, które będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h. Docelowo mają zastąpić między Brukselą a Amsterdamem obecnie kursujące tu składy Intercity Direct złożone ze zmodernizowanych wagonów ICRm z lat 80-tych i lokomotyw wielosystemowych Bombardiera. Całkowita wymiana taboru ma dokonać się w roku 2025.
Pierwsze nowoczesne ezt z pasażerami mają wyjechać w trasę w grudniu 2020 roku. Połączą Amsterdam, Rotterdam i Bredę. W następnej kolejności pojawią się na trasie Den Haag Centraal – Rotterdam – Breda – Tilburg – Eindhoven.
Warto przypomnieć, że kilka lat temu także w Polsce, w zakładach Stadlera w Siedlcach, powstały pociągi regionalne,
również dla państwowych Kolei Holenderskich.