Pierwsza z 19 zamówionych przez Koleje Holenderskie NS lokomotyw Traxx została już dostarczona zamawiającemu. Kolejarze w trybie bezprzetargowym zamówili lokomotywy po tym, jak upadł projekt uruchomienia włoskich pociągów AnsaldoBredy.
Pierwsza za zamówionych lokomotyw dotarła wczoraj do Amsterdamu. Firma Bombardier buduje pojazdy w Kassel w Niemczech. Lokomotywy będą zestawiane ze zmodernizowanymi wagonami ICR i będą obsługiwały połączenia z Amsterdamu do Rotterdamu oraz Eindhoven. Pociągi będą kursowały po linii HSL Zuid od drugiej połowy roku 2015.
Tym samym Holendrzy na razie rezygnują z planu uruchamiania szybkich połączeń, które miały być obsługiwane pociągami V250 Albatros, produkowanymi przez włoską firmę AnsaldoBreda. Włoskie pociągi ostatecznie nie obsługują linii HSL-Zuid, ponieważ Koleje Holenderskie, ze względu na gigantyczne opóźnienia w dostawach i błędy w na etapie produkcji, zwróciły się do producenta - firmy AnsaldoBreda - o wypłatę odszkodowania z powodu niepowodzenia projektu, a tym samym wycofały się z kontraktu.
Koleje Holenderskie zdecydowały się na zakup własnych lokomotyw, ponieważ według przewoźnika, firmy leasingowe nie zdążyłyby zapewnić tylu lokomotyw w tak krótkim czasie. Ważnym punktem przy wyborze lokomotyw był fakt, że mogą one już być eksploatowane na terenie kraju, ponieważ posiadają homologacje. Zamawiający odstąpił jednak od procedury przetargowej, co tłumaczył nagłą sytuacją oraz brakiem czasu na zapewnienie ciągłości połączeń po niepowodzeniu projektu uruchomienia pociągów V250 Albatros. Z racji, że nie pojawiły się żadne odwołania, utrzymano taką formę zamówienia.
Nowa lokomotywa jest wyposażona w system ETCS poziomu 2. Wiadomo, że pociągi nie będą wykorzystywane ani w przypadku kursów do Antwerpii, ani do Brukseli. Dotychczasowe połączenia również obsługują lokomotywy Traxx, z tym że są one leasingowane.