HMT Polska, właściciel marki Toi Toi, odniosło się do decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który uznał, że spółka naruszyła przepisy z zakresu kolejnictwa, likwidując w Gdańsku część bocznicy kolejowej prowadzącej do zakładów metalowych należących do ArcelorMittal.
Decyzję UTK przedstawiliśmy w artykule
„UTK: Rozbiórka torów w Gdańsku niezgodna z prawem” opublikowanym 27 czerwca. Poprosiliśmy też o zabranie głosu stronę, której dotyczy decyzja.
– Jak wynika z decyzji prezesa UTK z 17 czerwca 2019 r., nieprawidłowość dotycząca demontażu torów kolejowych na działce należącej do HMT Polska (…) miała charakter formalny oraz polegała tylko na niepowiadomieniu zainteresowanych osób i organów. Decyzja ta nie kwestionuje natomiast prawa HMT Polska, jako właściciela tej działki, do demontażu torów oraz potwierdza bezprawność korzystania z nich przez ArcelorMittal Distribution Solutions Poland – napisała w imieniu spółki HMT Żanetta Madaj, odpowiedzialna za komunikację.
HMT Polska uzasadnia, że artykuł 38ba ustawy o transporcie kolejowym, przytoczony w decyzji, nie dotyczy bocznic kolejowych ani infrastruktury prywatnej. Fragmenty torów, które znajdowały się na działce należącej do HMT Polska stanowiły zaś część bocznicy kolejowe. Funkcje tych torów były właściwe dla bocznicy kolejowej oraz statut sieci kolejowej obejmujący te tory nadawał im status bocznicy kolejowej i infrastruktury prywatnej.
– Dlatego w tym przypadku nie było konieczności stosowania procedur likwidacji drogi kolejowej opisanych w art. 38ba ustawy o transporcie kolejowym (a więc poinformowania pisemnie o planowanej rozbiórce zainteresowanych aplikantów i właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego) – uważa przedstawiciel HMT Polska.
Obecnie pomiędzy HMT Polska a ArcelorMittal Distribution Solutions Poland trwa proces mediacji celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Ponadto HMT Polska rozważa również zaskarżenie decyzji prezesa UTK.