Partnerzy serwisu:
Biznes

Hiszpańskie Renfe ma przejąć połowę udziałów Leo Expressu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Hiszpańskie Renfe ma przejąć połowę udziałów Leo Expressu
fot. M. SzymajdaPociąg Leo Expressu w Bohuminie
Hiszpańskie koleje Renfe zamierzają przejąć 50 procent udziałów w czeskiej spółce Leo Express. Wygląda na to, że wieloletnie poszukiwania inwestora właściciel Leo Leoš Novotný zakończył sukcesem. Warto jednak pamiętać, że sytuacja przewoźnika jest trudna.

O sprawie jako pierwszy poinformował hiszpański dziennik El Pais. O planie przejęcia 50% udziałów w Leo Express zarząd Renfe mówił na spotkaniu, które odbyło się 8 marca.

Renfe do zbadania sytuacji finansowej Leo wynajęło agencję audytową PwC. Przy okazji PwC zbadało na zlecenie operatora możliwości rozwoju w Europie Centralnej i Środkowej. Nabycie części akcji Leo miałoby być pierwszym krokiem do ekspansji w naszej części Europy.

Renfe jest coraz aktywniejsze na rynkach poza Hiszpanią. Kolejowy gigant wspierany przez państwo zaangażował się w projekt uruchomienia pierwszej linii szybkich pociągów w Arabii Saudyjskiej a także w Teksasie. Wiemy, że interesuje się możliwością prowadzenia przewozów na Rail Baltice. Do 2028 roku Renfe chce podnieść wysokość przychodów pochodzących zza granicy do 20% całkowitych przychodów.

Hiszpańskie media rozpisują się o Leo Expresie, który w 2019 roku przewiózł 2,4 mln pasażerów, a także o jej wejściu na rynek polski i niemiecki, po akwizycji Locomore. Niewiele miejsca poświęcają kłopotom firmy, związanymi z koronawirusem. Przypomnijmy, że przewoźnik realizujący komercyjne i publiczne przewozy w Czechach, zmaga się z problemami finansowymi i w Niemczech i Polsce obecnie nie kursuje wcale. Problem ma także z homologacją zakupionych w Chinach trzech ezt. Nawet jeśli je homologuje, pod znakiem zapytania jest start tych pojazdów z pasażerami, bo popyt na przewozy kolejowe zmalał w Czechach radykalnie.

Jak podaje portal zdopravy.cz, zaledwie kilka godzin po tym, jak Leo Express wezwał państwo do ponownego wsparcia prywatnych operatorów, ogłoszono, że po wprowadzeniu twardego lock downu w Czechach, zajętość miejsc na sztandarowej trasie Leo, w pociągach między Pragą a Ostrawą, spadła do 20%. Czeskie Ministerstwo Transportu jak dotąd obawia się wesprzeć finansowo operatorów prywatnych, takich jak Leo Express czy RegioJet, z uwagi na możliwość interwencji Komisji Europejskiej, które takich działań na otwartym rynku zabrania. Pomoc za pewne będzi udzielona, ale nie w najbliższych tygodniach. Komisja Europejska pracuje nad zasadami wsparcia przedsiębiorstwo podobnych do Leo.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5