fot. Falk2 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
10 hiszpańskich przedsiębiorstw łączy siły w ramach projektu Hympulso, którego celem jest opracowanie i budowa pociągu dużych prędkości, który będzie napędzany energią elektryczną pochodzącą nie z sieci trakcyjnej, lecz wodorowych ogniw paliwowych. Bazą dla planowanej konstrukcji ma być znany już pociąg Talgo 250. Jego producent jest liderem projektu.
Trendy regulacyjne w Unii Europejskiej, związane przede wszystkim z zaostrzeniem polityki klimatycznej w stosunkowo krótkim czasie, powodują zwiększoną presję na rynku na opracowywanie nowych rozwiązań, które będą mogły zostać wykorzystane w procesie dekarbonizacji transportu. Wobec różnego rodzaju ograniczeń związanych z technologiami bateryjnymi w centrum zainteresowania znalazły się rozwiązania wodorowe. Choć produkcja zielonego wodoru jest bardzo kosztowna, wodór ma szereg niezaprzeczalnych zalet, jak choćby zapewnienie wysokiego – w porównaniu z technologiami bateryjnymi – zasięgu. W Europie jeżdżą już z pasażerami elektryczne zespoły trakcyjne wykorzystujące jako źródło energii elektrycznej zarówno baterie litowo-jonowe, jak i wodorowe ogniwa paliwowe.
Dotychczas były to jednak wyłącznie jednostki przeznaczone do ruchu regionalnego. W Hiszpanii 10 przedsiębiorstw postanowiło natomiast połączyć siły, aby stworzyć układ napędowy wykorzystujący zarówno wodorowe ogniwa paliwowe, jak i akumulatory, przeznaczony dla pociągów dużych prędkości. Liderem projektu jest Patentes Talgo, hiszpański producent taboru szynowego, którego pociągi dużych prędkości serii Talgo 250 będą bazą dla nowej konstrukcji. W projekcie uczestniczyć będą również Golendus, Ingeteam, Repsol, Sener i Optimus3D, Universidad Pontificia Comillas oraz Tecnalia, a także Adif w charakterze obserwatora.
Dla projektu przyznano dofinansowanie w wysokości 6,5 mln euro z hiszpańskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, określanego w Polsce popularnie mianem KPO. Co istotne, projekt będzie miał charakter kompleksowy – obejmie nie tylko opracowanie układu napędowego i wyprodukowanie prototypu w oparciu o wspomnianą konstrukcję Talgo 250 o zmiennym rozstawie osi, ale również zaprojektowanie rozwiązań dla całego cyklu życia, z produkcją wodoru włącznie. Udział Adif, zarządcy hiszpańskiej infrastruktury kolejowej, jako obserwatora w projekcie, jest związany z analizą wykorzystania wodoru w jego obszarze funkcjonowania.
Zaangażowanie poszczególnych partnerów będzie miało zróżnicowany charakter. Ingeteam będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, wybudowanie i przetestowanie odwracalnych konwerterów dużej mocy przeznaczonych do ładowania ogniw litowo-jonowych z sieci trakcyjnej. Golendus i Repsol mają odpowiadać za rozwiązania w zakresie produkcji i dystrybucji wodoru. Sener opracuje materiały analityczne, w tym analizy ryzyka i symulacje operacyjne. Z kolei Optimus3D ma pracować nad nowymi materiałami i procesami produkcyjnymi, wykorzystującymi technologie produkcji addytywnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.