Jeszcze w 2021 roku pociągi dużych prędkości w Hiszpanii pojadą po nowym odcinku linii w Galicji. Tym samym kończy się budowa całej linii KDP Madryt – Ourense.
Ostatni odcinek budowanej od lat linii to Pedralba de la Pradería – Ourense. Aż 60% tego 117. kilometrowego odcinka przebiega w tunelach bądź na mostach lub wiaduktach. 101 kilometrów liczy sobie zupełnie nowy odcinek KDP, natomiast przed Ourense wyremontowano jeszcze 16 kilometrowy odcinek linii konwencjonalnej, z którego również skorzystają szybkie pociągi AVE.
Hiszpańska minister Raquel Sánchez Jiménez ogłosiła koniec jego budowy 21 listopada, podczas przejazdu specjalnego z regionalnymi politykami i dziennikarzami. 23 listopada rozpoczęto sprzedaż biletów na pociągi, które pasażerów regularnych składów zabiorą na pokład 21 grudnia.
Linie zbudowano w standardzie 1435 mm (sieć konwencjonalna ma szerszy rozstaw szyn). AVE będzie kursować z Madrytu do Ourense na większości trasy z prędkością 300 km/h. To pozwoli im pokonać ten odcinek w 2 godziny i 15 minut. Po linii pojadą też nieco wolniejsze (250 km/h) pociągi Alvia, które, dzięki możliwości zmiany rozstawu kół, dotrą także do innych miast w Galicji, np. do Vigo czy La Coruny (w 3 godziny i 51 minut).
Warto wspomnieć o tym, że na sieci kolejowej dużych prędkości w Hiszpanii coraz częściej pojawią się pociągi operatorów niezwiązanych z państwowym Renfe.
Piszemy o tym tutaj.