Hiszpański państwowy przewoźnik kolejowy Renfe potwierdził chęć rozszerzenia siatki swoich połączeń na francuską sieć kolei dużych prędkości. Prowadzone są zaawansowane rozmowy z francuskim regulatorem Arafer, który jest odpowiednikiem polskiego Urzędu Transportu Kolejowego.
Renfe złożyło już wnioski o uruchomienie własnych pociągów z Montpelier do Lyonu oraz o obsługę trasy Lyon – Marsylia. Pociągi, które pojadą po trasach to zestawy TGV wyprodukowane przez Alstom w latach 1991-1993 po odświeżeniu wnętrz. W tej chwili wykorzystywane są do prowadzenia pociągów między Francją a Hiszpanią, w ramach wspólnego projektu Renfe i SNCF. Łączą m.in. Barcelonę z Perpignan, z Montpelier i z Lyonem. Nowością jest to, że wnioskowane połączenia będą realizowane wyłącznie na terytorium Francji.
Obecne plany zakładają uruchamianie między miastami od dwóch do czterech par pociągów. Miałyby one ruszyć w grudniu 2020. Na razie nie ma planów obsługi bardzo dochodowego odcinka sieci LGV Paryż – Lyon, ale Renfe nie wyklucza, że w kolejnej fazie projektu będzie chciała wejść także tam.
Renfe prowadzi także proces homologacyjny dla francuskiej sieci kolejowej dla 10 zestawów dużych prędkości Avril, wyprodukowanych przez Talgo. Warto przypomnieć, że ten producent przedstawił właśnie swoją propozycję dla
brytyjskiej linii high speed.