Start 15 marca, początkowo 5 par pociągów Madryt – Barcelona na dobę i pula biletów promocyjnych za 1 euro – to najważniejsze informacje związane z wejściem Ouigo na rynek hiszpański. Tani przewoźnik dużych prędkości z grupy SNCF zamierza wykorzystać proces liberalizacji rynku przewozowego za Pirenejami. Hiszpański przewoźnik narodowy Renfe nie chce pozostawać w tyle i rozważa wejście z własną ofertą przewozów KDP na rynek francuski.
Według zapowiedzi SNCF pierwsze pociągi pod marką Ouigo wyruszą na tory 15 marca przyszłego roku. Tabor będą stanowiły używane piętrowe TGV Euroduplex, wykorzystywane dotychczas we Francji. Trwa ich adaptacja do nowego zadania. Obejmuje ona – między innymi – instalację dostosowanych do hiszpańskiej infrastruktury systemów kontroli ruchu (ETCS, ASFA i LZB). Częścią tego procesu jest także zmiana aranżacji wnętrza: ciaśniejsze ustawienie siedzeń pozwoli na zapewnienie w każdym pociągu 610 (choć inne źródła podają liczbę 509) miejsc siedzących bez podziału na klasy. Inną zmianą będzie dodanie części barowej.
Zwiększona pojemność taboru pozwoli nowemu przewoźnikowi na zaoferowanie na trasie Madryt – Barcelona docelowo 30 tysięcy miejsc dziennie. Na początku par pociągów na dobę będzie 5, potem – według planów – aż 30. Od dziś można rezerwować bilety Ouigo (system zostanie uruchomiony o 18.00 czasu lokalnego). Dla 10 tysięcy pierwszych klientów przewidziano przejazdy za 1 euro.
Jak pisaliśmy pod koniec czerwca, początkowo Rielsfera z grupy SNCF zamierzała wejść na hiszpański rynek pod nowo utworzoną marką Falbala. Ostatecznie zdecydowano się jednak wykorzystać istniejącą już markę tanich pociągów dużych prędkości Ouigo,
dobrze znaną francuskim pasażerom. Przesunięciu uległ również termin uruchomienia przewozów, które – w myśl pierwotnych planów – miały rozpocząć się w grudniu bieżącego roku, i to na większej liczbie tras jednocześnie. Kolejne miejscowości, do których w przyszłości zaczną kursować z Madrytu pociągi Ouigo, to Walencja, Alicante, Sewilla i Malaga.
Z drugiej strony także koleje hiszpańskie (Renfe) informowały niedawno o
planach ekspansji na rynku francuskim. Do obsługi 4 par połączeń na dobę między wybranymi miastami połączonymi liniami KDP (ale nie między Paryżem a Lyonem) miałyby zostać wykorzystane jednopoziomowe składy TGV z początku lat 90.