W ramach projektu FCH2Rail, realizowanego przez CAF, DLR, Toyotę, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik, powstał prototyp pociągu wodorowego w oparciu o istniejącą konstrukcję eksploatowaną od lat przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe, obsługującą połączenia podmiejskie Cercanías, w której dokonano przebudowy układu napędowego. Ta konstrukcja to Civia, produkowana dla Renfe przez CAF i Siemensa w latach 2002-2010. Powstał w ten sposób zespół trakcyjny, który na odcinkach zelektryfikowanych wykorzystuje energię elektryczną z sieci trakcyjnej, a poza nimi zarówno produkuje ją w wodorowych ogniwach paliwowych, jak też pobiera z akumulatorów.
Przebudowana jednostka przechodziła w ostatnim czasie testy na charakteryzującej się dużymi nachyleniami trasie Saragossa – Canfranc. Projekt zakłada testowanie zespołu trakcyjnego w różnych warunkach klimatycznych i operacyjnych, dlatego pojazd zostanie skierowany do testów w różnych regionach Hiszpanii, co ma umożliwić np. precyzyjne sprawdzenie, ile zużywa wodoru na poszczególnych odcinkach. Co ciekawe, według deklaracji partnerów projektu podczas testów jako paliwo będzie wykorzystywany wyłącznie tzw. zielony wodór, czyli wyprodukowany z odnawialnych źródeł energii, a nie np. pozyskany z gazu ziemnego bądź procesów produkcyjnych w przemyśle petrochemicznym jako produkt uboczny. Paliwo dostarcza hiszpański gigant na rynku energii elektrycznej, Iberdrola. Spółka ta ofensywnie inwestuje w OZE, uzyskawszy w 2021 roku ponad 55 GWe mocy zainstalowanej.
Koncepcja wydaje się interesująca, ponieważ zapewnia bezemisyjną alternatywę w kontekście obsługi niezelektryfikowanych tras dla spalinowych oraz spalinowo-elektrycznych (zwanych w Polsce niezbyt ściśle “hybrydowymi”) zespołów trakcyjnych. Co więcej, zakłada wykorzystanie istniejących zespołów trakcyjnych, co w przypadku zaistnienia dużej skali takich modernizacji może oznaczać konkurencyjne ceny przebudowanych pojazdów w porównaniu do nowych jednostek.
Projekt został zainicjowany w 2021 roku, a jego zakończenie przewidywane jest na rok 2024. Budżet projektu wyniósł 14 mln euro, przy czym aż 10 mln euro stanowi dotacja z funduszy europejskich. Aby dokonać przebudowy, jeden z producentów jednostek Civia, czyli hiszpański CAF, odkupił jeden zespół trakcyjny od Renfe. Testy na terenie zakładów CAF w Saragossie rozpoczęły się już w 2022 roku. Pojemność zbiorników wodoru w prototypie wynosi 160 kg, a oczekiwany zasięg dla jednego napełnienia wynosi 800 kilometrów, choć należy zaznaczyć, że jest to wartość referencyjna, która może w praktyce być wyższa lub niższa, w zależności od takich czynników, jak częstotliwość postojów, czy nachylenia na poszczególnych odcinkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.