O 76% wzrosła w ubiegłym roku liczba pasażerów hiszpańskich kolei dużych prędkości. Szybkie pociągi przewiozły 23,7 mln ludzi – informuje portal RailMarket.com. Duży wpływ na ten wzrost miało wejście na rynek nowych przewoźników, konkurujących z państwowym Renfe.
W przypadku przejazdów KDP na średnich odległościach (8,5 mln) wzrost był jeszcze większy – sięgnął aż 90%. Przewozy w tym sektorze rynku były o zaledwie 3,5% niższe, niż w rekordowym roku 2019. Podróży długodystansowych (9,5 mln) było o 45% więcej.
Kolej zyskuje, lotnictwo traci
Szybki wzrost liczby pasażerów został zbadany przez ekspertów hiszpańskiej Państwowej Komisji ds. Rynku i Konkurencji (CNMC). Ich zdaniem tak szybkie odbicie po pandemii COVID-19 było możliwe zarówno dzięki pomocy publicznej dla sektora kolejowego w czasie
lockdownu, jak i dzięki liberalizacji rynku. W listopadzie ubiegłego roku na trasie Madryt – Barcelona, obsługiwanej dotychczas przez państwowe Renfe i francuskie Ouigo,
zaczął kursować trzeci przewoźnik – Iryo. Jak podkreślono w opracowaniu, wejście na rynek nowych graczy nie spowodowało spadku frekwencji w pociągach Renfe.
Część pasażerów porzuciła na rzecz kolei transport lotniczy. W samym tylko roku 2021 (czyli już po wejściu konkurencji na tory) odsetek pokonujących trasę między Madrytem a Barceloną samolotami spadł z ponad 35% do 24,2%. W następnym roku udział kolei w miksie transportowym w tej relacji wzrósł ponownie: pociągiem podróżowało już 78,3% przemieszczających się. Oznacza to duże korzyści ekologiczne (pociąg emituje znacznie mniej dwutlenku węgla w przeliczeniu na pasażera, niż samolot).
Kolej konwencjonalna też rośnie
Obaj prywatni przewoźnicy KDP rozszerzają hiszpańską sieć swoich połączeń. Ouigo do przyszłego roku zamierza uruchomić połączenia do takich miast, jak Malaga, Cordoba, Sewilla czy Costa del Sol. Dwa z pierwszych wymienionych miast są już obsługiwane przez Iryo. Pociągi Ouigo docierają również do Walencji oraz Alicante. Renfe zamierza natomiast od 1 września rozpocząć codzienne kursowanie między Barceloną a Lyonem. Do wejścia na hiszpański rynek przymierzają się także Koleje Włoskie (FS), które w grudniu 2022 r. ujawniły plany połączeń Paryż – Madryt z możliwym wydłużeniem w przyszłości do Amsterdamu i Brukseli.
Przewozy rosną szybko również na hiszpańskiej sieci konwencjonalnej. Ogólna liczba pasażerów kolei wzrosła o 36% (z 324 mln w roku 2021 do 440 mln w 2022). Aż 85% tych przejazdów miała miejsce w przewozach aglomeracyjnych, zwanych w Hiszpanii Cercanías. Pociągi tej kategorii cieszyły się o 31% większą popularnością, niż o rok wcześniej. Przedstawiciele CNMC jednej z głównych przyczyn upatrują w
darmowych biletach wieloprzejazdowych, które zaczęły być oferowane w drugiej połowie ubiegłego roku.