Do Hiszpanii dotarł pierwszy używany zespół trakcyjny TGV Duplex, przeznaczony dla nowego taniego przewoźnika – informuje „Railway Gazette”. Pociągi pod nazwą handlową Falbala zaczną przewozić pasażerów 14 grudnia. Ich operatorem będzie Rielsfera z grupy SNCF.
Hiszpańska spółka zależna francuskich kolei państwowych (SNCF) Rielsfera odebrała pierwszy pojazd do swojej floty. Jest nim piętrowy elektryczny zespół trakcyjny dużych prędkości TGV Duplex (seria 800). Przed zaplanowanym na 14 grudnia wprowadzeniem do służby w Hiszpanii jednostka musiała przejść w zakładach Alstomu w Belforcie modyfikacje. Objęły one, między innymi, instalację dostosowanych do hiszpańskiej infrastruktury systemów kontroli ruchu (ETCS, automatycznego systemu ASFA oraz LZB).
Tabor, którym Rielsfera (pod marką handlową Falbala) rozpocznie obsługę tanich połączeń dużych prędkości w Hiszpanii, będzie składał się z dziewięciu takich jednostek. Przez najbliższe pół roku muszą one jeszcze zostać poddane testom i przemalowane w nowe barwy.
Zezwolenie na obsługę połączeń dużych prędkości, które otrzymała Rielsfera, było częścią
procesu liberalizacji hiszpańskiego rynku przewozów. Uzyskany przez spółkę „pakiet C” stanowi ok. 10% całej pracy przewozowej na liniach dużych prędkości w tym kraju. Na trasie z Madrytu przez Saragossę i Barcelonę do granicy francuskiej przewoźnik będzie uruchamiał początkowo 5 par pociągów dziennie. Pozostałe trasy, obsługiwane czterema parami na dobę, to linie łączące stolicę z Walencją przez Albacete (z odgałęzieniem do Alicante) oraz przez Toledo z Sewillą i Malagą.
Kontrakt zawarto na 10 lat. Warto wspomnieć o związanych z przydziałem tras
kontrowersjach: hiszpański urząd antymonopolowy uznał początkowo, że dotychczasowy monopolista, koleje państwowe Renfe, nie powinien otrzymać równie długiej umowy. Dopiero z czasem stanowisko to uległo zmianie, na co wpływ – oprócz złożonych przez Renfe dodatkowych wyjaśnień – miała pandemia COVID-19.