Zawarta w październiku ubiegłego roku umowa na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych z dodatkowym modułem bateryjnym, opiewająca na 28 jednostek o wartości 300 mln euro, została rozszerzona. Renfe, hiszpańskie koleje państwowe, podjęły decyzję o zakupie kolejnych 32 sztuk. Kontrakt przewiduje możliwość zamówienia jeszcze 10 jednostek w ramach prawa opcji.
Jak wskazywały CAF i Renfe w komunikatach prasowych już w ubiegłym roku, nowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do obsługi połączeń na średnich dystansach (Media Distancia), a maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 200 km/h. Pod koniec czerwca kontrakt został natomiast rozszerzony o kolejne 32 jednostki, z czego 24 stanowić będą pociągi trójczłonowe, zaś 8 czteroczłonowe. Wartość umowy wykonawczej na realizację części prawa opcji wynosi 190 mln euro. To wyraźnie mniej niż w przypadku
zamówienia podstawowego, w ramach którego przewidziano większy wolumen, trzeba jednak zaznaczyć, że obejmowało ono również dostawę części zamiennych i realizację usługi utrzymania przez 15 lat w odniesieniu do 17 jednostek.
Co ciekawe, nowe pociągi będą wyposażone w moduł bateryjny, który umożliwi pokonywanie krótkich odcinków niezelektryfikowanych lub utrzymywanie płynności jazdy w sytuacji ewentualnej awarii systemu zasilania lub samej sieci trakcyjnej. Oznacza to niewątpliwie wzrost niezawodności i elastyczności w realizowanej przez przewoźnika działalności operacyjnej, choć należy mieć na uwadze, że ogniwa litowo-jonowe cechuje relatywnie wysoka masa, a to może powodować relatywny wzrost zużycia energii elektrycznej pojazdów względem hipotetycznej rezygnacji z modułów bateryjnych. CAF wskazuje jednak, że intensywnie pracuje nad rozwojem technologicznym pojazdów, ukierunkowanym także na redukcję masy.
Jak wskazuje producent pojazdów w komunikacie prasowym, wykorzystanie prawa opcji przez Renfe stanowi kolejny krok we wzajemnym zacieśnianiu relacji biznesowych. Trzy miesiące temu zawarty został
kontrakt na dostawę 29 pociągów przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego, a łączna wartość umów Renfe z CAF na dostawę taboru zawartych tylko w ostatnich trzech latach przekracza już 1 mld euro. Producent podkreśla, że jest zaangażowany w wielu projektach w zeroemisyjne rozwiązania, których implementacja wpisuje się w ścieżkę ku dekarbonizacji transportu. Renfe natomiast realizują obecnie duży program taborowy o wartości powyżej 4,5 mld euro.