Partnerzy serwisu:

Hiszpania: Linia Madryt - Walencja oficjalnie otwarta

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Litwin, 20 grudnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

Hiszpania: Linia Madryt - Walencja oficjalnie otwarta
Podczas gdy cała kolejowa Polska oczekuje z wypiekami na twarzy decyzje dotyczące kar za nieprzeciętny chaos związany z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, Hiszpanie z właściwą dla siebie pompą rozpoczęli regularne przewozy na kolejnym odcinku sieci kolei dużych prędkości. Oddna właśnie linia ma 438 km długości, z czego 391 km przypada na trasę Madryt - Walencja, a pozostałe 47 to odgałęzienie linii do Albacete. W tym momencie Hiszpania dysponuje już 2665 kilometrami linii wysokich prędkości.

Formalne oddanie linii nastpiło 10 grudnia, w towarzystwie m. in. przedstawicieli ambasad z 37 krajów (w tym Polski) oraz przedstawicieli hiszpańskich stowarzyszeń branży kolejowej i inżynieryjno-budowlanej (RENFE, ADIF, Seopan, Aerco, Anci, Tecniberia). W sobotę, 17 grudnia w uroczystości oficjalnego odebrania linii wziął udział król Hiszpanii Juan Carlos, premier Jose Luis Rodriguez Zapatero oraz - co ciekawe - lider opozycji, Mariano Rajoy. Dzień później w trasę wyruszyli pierwsi pasażerowie.

Trwające tydzień oficjalne odbiory i prezentacje nie zmniejszyły jednak zainteresowania Hiszpanów debiutem "pasażerskim". Zarówno na peronie specjalnie rozbudowanej stacji Madrid Atocha (obecnie przypomina bardziej terminal lotniczy niż dworzec kolejowy), jak i w obsługujących trasę składach AVE S-112 pełno było reporterów z kamerami i aparatami fotograficznymi. Jasno od fleszy zrobiło się w momencie, gdy zamontowany w każdym wagonie prędkościomierz po raz pierwszy wyświetlił "300 km/h". Pociąg wyruszył punktualnie co do sekundy, punkualnie również (dokładnie po 95 minutach) przyjechał. Każdy uczestnik debiutanckiego kursu otrzymał pamiątkowy notatnik, a także komplet słuchawek do odsłuchiwania radia bądź fonii telewizyjnej.

Na peronie stacji Valencia Joaquin Sorolla wysiadający pasażerowie zostali żywiołowo powitali przez wolontariuszy Wspólnoty Autonomicznej Walencji - przy czym Panie otrzymały dodatkowo róże. Pamiątki (m. in. plecaki oraz modele stacji Valencia Joaquin Sorolla) rozdawały również hostessy hiszpańskiego zarządcy infrastruktury - firmy Adif. Tu kamer było jeszcze więcej: przynajmniej co drugi wysiadający pasażer musiał podzielić się z telewidzami wrażeniami z jazdy. Powszechny entuzjazm udzielił się również maszyniście, który niespodziewanie pozwolił niżej podpisanemu sfotografować wnętrze kabiny pierwszego przyprowadzonego z Madrytu do Walencji pociągu AVE.

Oddany odcinek jest fragmentem projektu mającego połączyć Madryt z Murcią oraz Castellonem. Był on budowany przez 6 lat. Przez ten czas przy projekcie pracowało ok. 184 tys. pracowników. Cała linia będzie gotowa w 2014 roku i będzie miała długość 955 km. Wartość całego projektu szacuje się na ponad 12 mld euro.

Zobacz fotorelację z otwarcia z linii

 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Duży kontrakt CAF w Hiszpanii

Tabor i technika

Duży kontrakt CAF w Hiszpanii

Michał Szymajda 28 marca 2023

Bezpłatne pociągi regionalne i autobusy w Hiszpanii

Pasażer

Bezpłatne pociągi regionalne i autobusy w Hiszpanii

Michał Szymajda 12 stycznia 2023

CAF: Duży kontrakt na EZT w Hiszpanii

Tabor i technika

CAF: Duży kontrakt na EZT w Hiszpanii

Roman Czubiński 06 listopada 2022

Koleje Hiszpańskie sprzedają bilety na szybkie pociągi na cały 2023 rok

Pasażer

Zobacz również:

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Koleje Dużych Prędkości

Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu

Mikołaj Kobryński 15 lipca 2023

Duży kontrakt CAF w Hiszpanii

Tabor i technika

Duży kontrakt CAF w Hiszpanii

Michał Szymajda 28 marca 2023

Bezpłatne pociągi regionalne i autobusy w Hiszpanii

Pasażer

Bezpłatne pociągi regionalne i autobusy w Hiszpanii

Michał Szymajda 12 stycznia 2023

CAF: Duży kontrakt na EZT w Hiszpanii

Tabor i technika

CAF: Duży kontrakt na EZT w Hiszpanii

Roman Czubiński 06 listopada 2022

Koleje Hiszpańskie sprzedają bilety na szybkie pociągi na cały 2023 rok

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5