Po niemieckim sukcesie związanym z biletami okresowymi za 9 euro, z możliwością nieograniczonych przejazdów komunikacją miejską i pociągami regionalnymi, na podobny krok decyduje się kolejny europejski kraj. Hiszpania zapowiada zniżki i bezpłatne bilety na pociągi, co ma pomóc mieszkańcom w dobie rosnących cen energii.
Hiszpania to kolejny kraj, który postanowił wykorzystać kolej do promowania ekologicznego transportu podczas zbliżającego się kryzysu energetycznego. Rząd Hiszpanii zapowiedział, że przygotuje specjalną ofertę na pociągi aglomeracyjne i regionalne Renfe, co daje ok. 48 mln możliwych połączeń w miesiącu. – Program obejmie okres od 1 września do 31 grudnia i ma na celu promowanie podróży koleją jako bezpieczniejszego, bardziej niezawodnego, wygodniejszego i zrównoważonego ekonomicznie środka transportu w przeciwieństwie do samochodu – podał rzecznik rządu.
Bezpłatne tylko pociągi regionalnePomysł zakłada wydawanie bezpłatnych biletów okresowych na pociągi klasy Cercanías, Rodalies i Media Distance. Z oferty najbardziej skorzystają mieszkańcy Madrytu i Barcelony. Te dwa największe hiszpańskie miasta odpowiadają za ok. 80-procentowy udział w przewozach aglomeracyjnych w kraju. Nic zatem dziwnego, że rządowe wsparcie jest mniej entuzjastycznie przyjmowane w regionach pozbawionych kolei podmiejskiej, takich jak Galicja w północno-zachodniej części kraju.
Działania hiszpańskiego rządu są pokłosiem podobnej polityki transportowej Niemiec, które
wprowadziły specjalny bilet za 9 euro. Oferta upoważnia do nielimitowanych przewozów kolejami lokalnymi oraz transportem miejskim po całym kraju. Hiszpania przyznaje, że rozważała podobne rozwiązanie od dłuższego czasu. Rozpoczęło się od obniżenia w czerwcu cen biletów o połowę w odpowiedzi na szybko rosnące ceny energii i inflację. Teraz przejazdy będą bezpłatne.
Hiszpańska oferta ma jednak pewne ograniczenia. Niemieckie karnety za 9 euro obejmują cały transport publiczny poza szybkimi pociągami. To już hiszpańskie bilety ograniczą się wyłącznie do kolejowych usług regionalnych i podmiejskich, które nie są tak rozległe jak w Niemczech. Chociaż technicznie byłoby możliwe podróżowanie po Hiszpanii jedynie pociągami regionalnymi, to nie do końca byłoby to łatwe, ponieważ sieć jest wolniejsza i dość niejednolita.
Hiszpania dotknięta kryzysem klimatycznym i energetycznymRząd ma jednak nadzieję, że dużo bardziej wybrzmią jednak korzyści z bardziej zrównoważonej polityki transportowej. Władza chce ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów podczas kryzysu spowodowanego cenami energii, który Hiszpania szczególnie dotkliwie odczuwa. Przez bardzo upalne tegoroczne lato hiszpańskie elektrownie wodne są nieczynne z powodu suszy. Hiszpania doświadczyła również gwałtownego spadku dostaw gazu od drugiego co do wielkości dostawcy tego surowca – Algierii. Stało się to po nieporozumieniach z rządem tego kraju w sprawie przyszłości okupowanej przez Maroko Sahary Zachodniej. Powoduje to, że Hiszpania musi obecnie kupować zwiększone ilości błękitnego paliwa z Rosji.
Bezpłatne bilety okresowe na pociągi Renfe są kolejnym działaniem rządu w ramach polityki transportowej Hiszpanii. W zeszłym miesiącu władze kraju zgodziły się na 30-procentową obniżkę cen biletów na wszystkie środki transportu publicznego – metro, autobusy i tramwaje.