Skoda Transportation stara się o zakup hiszpańskiego producenta wagonów Talgo. Jak twierdzą hiszpańskie media, oferta czeskiej firmy – jako konkurencyjna wobec propozycji węgierskiego Ganz Mavag – ma być preferowana przez hiszpański rząd.
Potencjalny nabywca na razie nie komentuje pogłosek o swoim zainteresowaniu przejęciem kontroli nad Talgo. Wypowiedzi na ten temat odmawia też Criteria Caixa – hiszpański holding przemysłowy, który miałby być partnerem w tym przedsięwzięciu. Wiadomo jednak, że jego przedstawiciele od ponad miesiąca są w kontakcie z hiszpańskim Ministerstwem Transportu i Zrównoważonej Mobilności (w ubiegłym tygodniu jego szef Oscar Puente odwiedził Pragę). Rząd Pedro Sancheza, z obawy przed wyciekiem strategicznych danych, chce powstrzymać przejęcie Talgo przez węgierski holding Ganz Mavag, za którym stoi prorosyjski rząd Viktora Orbana.
Ewentualne przejęcie Talgo pozwoliłoby Skodzie wejść na rosnący rynek taboru dalekobieżnego, w tym – dużych prędkości. Obecnie Skoda Transportation Group nie ma kompetencji w tym zakresie: w jej portfolio znajduje się tabor regionalny i aglomeracyjny, a także lokomotywy, pociągi metra, tramwaje, trolejbusy i autobusy elektryczne. Talgo produkuje zaś – między innymi –
zespolone składy KDP o zmiennym rozstawie kół Avril dla hiszpańskich kolei państwowych Renfe oraz
ICE L dla niemieckich DB i duńskich
DSB. Talgo w ostatnich latach zyskało też kontrakty m. in.
we Francji oraz
Egipcie.
Połączenie z Talgo przyniosłoby zatem korzyści obu stronom, których oferta w dużym stopniu wzajemnie się uzupełnia. Kwestią otwartą pozostawałby natomiast dalszy los produktów Talgo w segmencie regio – i podejmowanych planów
ekspansji firmy w Europie Środkowo-Wschodniej i w
Azji Centralnej.