Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Hiszpania bliżej budowy tunelu kolejowego do Maroka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Hiszpania bliżej budowy tunelu kolejowego do Maroka
fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Marakeszu (zdjęcie ilustracyjne)
Rząd Hiszpanii zlecił państwowej firmie konsultingowej Ineco opracowanie aktualizacji przygotowanego w 2007 studium wykonalności tunelu, który ma połączyć Hiszpanię z Marokiem. Mówi się nawet, że mógłby być gotowy na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2030 roku. To jednak data zupełnie nierealna.

Hiszpańskie media informują, że, zgodnie z naszymi wcześniejszymi doniesieniami, prace nad aktualizacją studium wykonalności dla tunelu właśnie się rozpoczęły. Koszty jego budowy, od czasu gdy zakończono pierwotne studium (w 2007 roku opracowała je Typsa, Ingema i Lombardi) mogły wzrosnąć nawet czterokrotnie. Mówi się, ze inwestycja może kosztować nawet 10 miliardów euro, ale, aby to sprawdzić, potrzebne jest właśnie aktualizacja studium.

Tunel musi być dłuższy niż cieśnina w najwęższym miejscu

Nowe studium ponownie uwzględni kilka alternatywnych tras, bo wiadomo już, że po dnie morskim nie da się zbudować tunelu w miejscu, gdzie dystans między Europą a Afryką jest najmniejszy (14 km.), z uwagi na bardzo głęboki uskok dna morskiego. Tunel będzie mieć prawdopodobnie około 28 kilometrów.

Projekt budowy stałego połączenia pod Cieśniną Gibraltarską był omawiany w ubiegłym roku (kraje wróciły do rozmów po 17 latach) i w marcu 2024, podczas spotkania hiszpańskiego ministra transportu Óscara Puente z marokańskim ministrem infrastruktury Nizarem Baraką. Z Ineco przy budowie tunelu ma współpracować również marokański odpowiednik.

Ile lat potrwa budowa?

W prasie pojawiły się informację, że istnieje szansa na budowę tunel w 2030 roku, gdy równolegle w Hiszpanii, Portugalii i Maroku będą odbywać się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Trudno sobie to jednak wyobrazić, biorąc pod uwagę ile trwały przygotowania do budowy i budowa np. tunelu Ferhmanbelt między Niemcami a Danią. Ten obiekt, znacznie płytszy i krótszy (18 kilometrów) zaczęto budować w 2020 roku, a koniec budowy zaplanowano na 2029 rok. Wcześniej przez wiele lat trwało jego projektowanie. Tymczasem dla tunelu pod Cieśniną Gibraltarską nie ma nawet skończonego aktualnego studium wykonalności, nie mówiąc już o projekcie…

Zagadką pozostaje też to, z jaką siecią kolejową zostanie połączony kolejowy tunel po stronie hiszpańskiej. O ile po marokańskiej stronie Tanger ma dostęp do nowej sieci KDP, to w promieniu wylotu tunelu w Hiszpanii nie ma nawet linii kolejowej, a jej budowa będzie nastręczać wiele problemów, z uwagi na bardzo trudne warunki terenowe i geologiczne.

Nieco śmiesznie wypada też pomysł budowy transkontynentalnego połączenia w obliczu mizerii, jaka istnieje w połączeniach między Hiszpanią a Portugalią. Kilka lat temu, zlikwidowano cieszące się dużą popularnością nocne połączenie Hendaye i Madrytu do Lizbony, transgraniczne połączenie regionalne z mizerną liczbą połączeń (2) działa tylko między Porto a Vigo.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Avril w Kolejach Hiszpańskich. Rozpoczęły się dostawy

Tabor i technika

Avril w Kolejach Hiszpańskich. Rozpoczęły się dostawy

Michał Szymajda 14 maja 2024

Warszawa Zachodnia – tunel dla podróżnych połączył Ochotę i Wolę

Infrastruktura

CAF zbudował zupełnie nowe elektryczne jednostki dla Majorki

Tabor i technika

Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa

Infrastruktura

Zobacz również:

Avril w Kolejach Hiszpańskich. Rozpoczęły się dostawy

Tabor i technika

Avril w Kolejach Hiszpańskich. Rozpoczęły się dostawy

Michał Szymajda 14 maja 2024

Warszawa Zachodnia – tunel dla podróżnych połączył Ochotę i Wolę

Infrastruktura

CAF zbudował zupełnie nowe elektryczne jednostki dla Majorki

Tabor i technika

Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5