Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Heros: Wagony są zgodne z RIC. Koleje Śląskie nie mogą zerwać umowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Koleje Śląskie poinformowały „Rynek Kolejowy”, że odstąpiły od umowy na roczną dzierżawę 17 wagonów od Heros Rail Rent. Powód: Niezgodność wagonów z RIC. Szwajcarska firma twierdzi jednak, że dostarczyła wagony zgodne z wymaganiami, a KŚ nie ma powodu do zerwania kontraktu.

Wagony Heros Rail Rent GmbhH - niemieckiej spółki-córki firmy Heros Helvetic Rolling Stock ze Szwajcarii, pojawiły się w Gliwicach jeszcze przed zmianą rozkładu jazdy. Jednak żaden z nich nie został włączony do pociągu Kolei Śląskich. Jak informowaliśmy wcześniej, według przewoźnika wagony nie były zgodne z umową RIC – a taki był warunek zapisany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Umowa RIC określa m. in. techniczne warunki, jakie muszą spełniać wagony kursujące w komunikacji międzynarodowej. Dzięki temu mogą one poruszać się pomiędzy państwami – sygnatariuszami umowy bez wymogu dodatkowych dopuszczeń w tych krajach. – Wszystkie wagony, które dostarczyliśmy są zgodne z RIC – zapewnia Sauer. Dodaje, że dostarczone wagony były już nawet eksploatowane w Polsce – przez DB Fernverkehr oraz PKP Intercity.

Koleje Śląskie odstąpiły od umowy

- Odstąpiliśmy od umowy z Heros Rail Rent z powodu niezgodności wagonów z SIWZ – powiedział nam dziś rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba. Uwe Sauer, dyrektor zarządzający Heros Rail Rent GmbhH dowiedział się o tym…od „Rynku Kolejowego“ – Byłbym zaskoczony, gdyby nasz partner z Polski wycofał się z umowy bez prawnych powodów – powiedział nam Sauer. Według niego, takich podstaw Koleje Sląskie nie mają.

Sauer przyznaje, że Heros otrzymał od KŚ pismo stwierdzające niezgodność z umową RIC części – ale nie wszystkich – wagonów. – Ta opinia wydaje się pochodzić z Instytutu Kolejnictwa. Jest to jednak wynikiem nieporozumienia. W przeszłości część z tych wagonów została wypożyczona do NS Reizigers do obsługi połączeń regionalnych w Holandii. Z tego względu zmieniliśmy system kontroli drzwi, a wagony jeździły z numerami holenderskimi – wyjaśnia Sauer.

Sauer zapewnia, że system kontroli drzwi został zmieniony z powrotem na zgodny z RIC przed dostawą do Kolei Śląskich – Z powodu wyjątkowo krótkiego czasu na przygotowanie zamówienia i rejestrację wagonów, część z nich została przewieziona do Gliwic na starych, holenderskich numerach - ale jednocześnie wagony te zostały zarejestrowane w Niemczech z nowym numerem RIC – zapewnia dyrektor Heros Rail Rent.

KŚ mają opinię Instytutu Kolejnictwa

O sprawę zapytaliśmy w Instytucie Kolejnictwa - Koleje Śląskie przekazały do IK listę numerów kolejowych widniejących na wagonach oraz w dokumentacji właściciela. Na podstawie analizy numerów wg wytycznych załącznika RIC stwierdziliśmy, że numery 5 wagonów potwierdzają kod wymiany międzynarodowej a numery 12 wagonów posiadają kod umożliwiający wyłącznie ruch krajowy na terenie właściciela czyli Niemiec – przyznaje Sławomir Walczak, kierownik Zakładu Pojazdów Szynowych Instytutu Kolejnictwa.

Kierownik zakładu zapewnił, że Instytut nie prowadził żadnych innych analiz w tej sprawie - Nie dysponujemy żadną dokumentacją pozwalającą na dokonanie ocen postępowania właściciela wagonów – mówi Walczak.

Uwe Sauer zapewnia, że podczas przekazania wagonów Koleje Śląskie otrzymały oficjalną listę wszystkich wagonów z aktualnymi numerami RIC. Jak przypuszcza, dokumentów tych nie otrzymał Instytut Kolejnictwa. – Zdążyliśmy już przekazać Kolejom Śląskim oficjalny rejestr Eisenbahn Bundensamt (EBA, niemiecki odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego), w którym wymienione są wszystkie dostarczone wagony – dodaje.

Sauer powtarza, że nie widzi powodu do zerwania umowy – Wszystkie wagony są w dobrym stanie, zostały też dostarczone na czas. Przeprowadziliśmy też szkolenia z obsługi dla pracowników Kolei Śląskich i Silesia Rail – wylicza. – Heros Rail Rent zainwestował dużo pieniędzy w modyfikację niektórych wagonów i ich utrzymanie – kończy dyrektor spółki.

Gdzie są wagony?

Rzecznik Kolei Śląskich twierdzi, że pięć z 17 wagonów zostało już zwróconych szwajcarskiej firmie – To początek zwrotu wagonów z powodu niezgodności z zamówieniem – zaznaczył. To właśnie te wagony sfotografował w ubiegłym tygodniu nasz współpracownik Patryk Farana. Uwe Sauer był zaskoczony również tą informacją.

– Z powodu braku zaplecza taborowego, Heros wykonuje naprawy poza Śląskiem. Dlatego dostarczyliśmy nie 17 wagonów zgodnych z RIC, a 23. To pozwala nam wykonywać serwis bez pomocy z Kolei Śląskich i jej spółki-córki – twierdzi Sauer. Zapewnia, że taką możliwość przewidywał kontrakt.– Nie otrzymaliśmy z powrotem żadnego z 15 gotowych do jazdy wagonów Heros Rail – twierdzi dyrektor zarządzający niemieckiej spółki. Według jego informacji, wciąż znajdują się one w Gliwicach.
 

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komfortowe wagony z DB na 200 km/h zmierzają do SKPL

Tabor i technika

Komfortowe wagony z DB na 200 km/h zmierzają do SKPL

Jakub Madrjas 28 marca 2024

Koleje Śląskie już z umową na wynajem wagonów PKP IC

Tabor i technika

Koleje Śląskie już z umową na wynajem wagonów PKP IC

jm, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2013

Wagony Heros już jeżdżą? Wcale nie

Pasażer

Wagony Heros już jeżdżą? Wcale nie

jm, Rynek Kolejowy 08 maja 2013

KŚ: Co dalej z wagonami Heros Rail Rent?

Biznes

KŚ: Co dalej z wagonami Heros Rail Rent?

Paweł Rydzyński 09 października 2013

Zobacz również:

Komfortowe wagony z DB na 200 km/h zmierzają do SKPL

Tabor i technika

Komfortowe wagony z DB na 200 km/h zmierzają do SKPL

Jakub Madrjas 28 marca 2024

Koleje Śląskie już z umową na wynajem wagonów PKP IC

Tabor i technika

Koleje Śląskie już z umową na wynajem wagonów PKP IC

jm, Rynek Kolejowy 18 stycznia 2013

Wagony Heros już jeżdżą? Wcale nie

Pasażer

Wagony Heros już jeżdżą? Wcale nie

jm, Rynek Kolejowy 08 maja 2013

KŚ: Co dalej z wagonami Heros Rail Rent?

Biznes

KŚ: Co dalej z wagonami Heros Rail Rent?

Paweł Rydzyński 09 października 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5