Znana działaczka „Solidarności” i posłanka zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem o przyszłość odcinka linii kolejowej 212 na odcinku Bytów – Korzybie. W dokumentach PKP PLK ten odcinek widnieje jako nieprzejezdny, choć na fragmentach linii działają stowarzyszenia drezynowe.
Reakcja posłanki Krzywonos-Stachyrskiej, jest odpowiedzią na
postulaty samorządów z powiatów regionu słupskiego i bytowskiego na Pomorzu. Chciałyby one, aby w planach resortu, kolei, lub regionu znalazły się plany naprawy i poprawienia parametrów linii 212 nie tylko na odcinku od Lipusza do Bytowa, ale także na odcinku Bytów – Korzybie. Przypomnijmy, że studium wykonalności dla odcinka Lipusz – Bytów
będzie opracowywane w następnych kilkunastu miesiącach, co pozwoli po roku 2023 na zaprojektowanie rewitalizacji i przebudowę linii. Dzięki inwestycji 17-tysięczny Bytów otrzyma bezpośrednie pociągi do Trójmiasta, prawdopodobnie z wykorzystaniem infrastruktury Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Legendarna tramwajarka "Solidarności" wstawia się za samorządami
Niepewny jest natomiast los zachodniego odcinka linii – od Bytowa do Korzybia, gdzie obecnie działają wyłącznie stowarzyszenia drezynowe.
– W ostatnim czasie otrzymałam apel samorządowców powiatu słupskiego i bytowskiego w sprawie reaktywacji linii kolejowej 212 na trasie Bytów-Korzybie, który został skierowany min. do Pana Ministra. Kto, jak nie samorządowcy najlepiej zna problemy komunikacyjne oraz potrzebne zadania do wykonania, aby móc konkurować z innymi regionami. Jest to ważny głos małych ojczyzn – pisze Henryka Krzywonos i zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem, czy planowane jest reaktywowanie linii kolejowej 212 na trasie Bytów-Korzybie. – Jeśli tak, to kiedy, a jeśli nie, to z jakich przyczyn? – pyta.
Konkretnych planów brak. Korzybie już nie jest stacją
Ministerstwo dość chłodno odnosi się do pomysłu rewitalizacji linii. Przypomina, że w najbliższych latach do rewitalizacji, we współpracy z PKP PLK, przeznaczony zostanie odcinek Kościerzyna – Lipusz i Lipusz – Bytów. Wynika to z rekomendacji tych odcinku przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, której zabrakło dla pozostałych odcinków.
Mając na uwadze powyższe, obecnie nie jest planowane rozszerzenie przedmiotowej dokumentacji (...) na odcinku Bytów – Korzybie. Obecnie prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową 2021 - 2027. W ramach powyższych prac zostały zidentyfikowane projekty obejmujące linię kolejową nr 212 zarówno na odcinku Lipusz – Bytów (...) jak i na odcinku Bytów – Korzybie. Zakładanym efektem końcowym powyższych prac planistycznych będzie lista projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w kolejnych latach – poinformował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zaznaczył jednak, że pomorski marszałek linii kolejowej 212 na odcinku Bytów – Korzybie w swoich rekomendacjach nie wskazał.
Przywrócenie ruchu kolejowego na zamkniętym obecnie fragmencie linii 212 mogłoby wydawać się celowe np. w związku z planowaną modernizacją linii kolejowej 202 między Gdynią a Słupskiem, dla której 212 mogłaby stanowić alternatywę. Na razie jednak
modernizacja linii 202 została przesunięta w czasie. Z kolei, w związku
z pracami na linii 405, dotychczasowa stacja w Korzybiu została przebudowana na przystanek. Zlikwidowano też w tym miejscu połączenie linii 405 z 212, mimo licznych protestów.