W najbliższych dniach Helsinki zyskają nowe kolejowe połączenie intermodalne ze stolicą chińskiej prowincji Henan – informuje firma Nurminen Logistics. Według przedstawicieli operatora jednym z bodźców była ograniczona przepustowość kolejowych przejść granicznych na wschodniej granicy Polski. Fiński operator zamierza zwiększyć swoją rolę w przewozach między Chinami a Europą Zachodnią.
Według portalu railfreight.com pierwszy pociąg Helsinki – Zhengzhou ma wyruszyć w trasę jeszcze w listopadzie. W przeciwnym kierunku pierwszy odjazd zaplanowano na 20 grudnia. Czas przejazdu ma wynosić ok. 12 dni. Warto wspomnieć, że – jak podaje chińska państwowa agencja prasowa Xinhua – trasę z Zhengzhou (stolica prowincji Henan, 7 milionów mieszkańców, ważny węzeł kolejowy i ośrodek przemysłu – m. in. największa na świecie fabryka iPhone'ów) do Helsinek pierwszy pociąg (zapewne innego operatora) pokonał już rok temu.
Ambicją operatora jest zwiększenie roli Helsinek w przewozach kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku, tak by stolica Finlandii stała się kolejną bramą do Europy dla pociągów intermodalnych. Połączenie do Zhengzhou nie będzie pierwszym chińskim kierunkiem w ofercie Nurminen: firma uruchamia już regularne pociągi kontenerowe do takich miast, jak Chongqing i Hefei. W planach są kolejne relacje – do Suzhou, Jinan i Jiaozhou.
Pociągi Nurminen w nowej relacji będą konkurowały z wieloma już istniejącymi, alternatywnymi trasami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Oprócz nitki południowej (kaukaskiej) oraz północnej (zakończonej w Kaliningradzie) jedną z nich jest trasa przez Polskę. W wypowiedziach dla mediów przedstawiciele Nurminen zwracają uwagę na zakorkowanie polskiej granicy wschodniej (niejednokrotnie pisaliśmy o
problemach z przejściem i terminalem w Małaszewiczach). W porównaniu z tą trasą atutem wariantu fińskiego jest jednakowy rozstaw szyn w Rosji, na Białorusi oraz Finlandii – przy wjeździe na teren Unii Europejskiej nie trzeba więc przeładowywać kontenerów z platform szerokotorowych na normalnotorowe. Konieczny jest za to przeładunek na statek w porcie – a docelowe dla odbiorców towaru porty w Europie Zachodniej również zmagają się z zatłoczeniem.
Nurminen Logistics Oyj to firma oferująca transport kolejowy oraz towarzyszące usługi spedycyjne i logistyczne. Głównym obszarem jej działalności są szlaki łączące Chiny oraz Rosję z Europą Północną. W ofercie są m. in. połączenia przez port we Władywostoku do Japonii, Korei, Wietnamu i Singapuru. Jako swoją specjalność Nurminen podaje przewozy ładunków masowych oraz chemikaliów. W ofercie, również dla przewozów z i do Chin, są jednak także przewozy ładunków w kontenerach 40- i 20-stopowych, w tym także izotermicznych.
Przedsiębiorstwo szczyci się długą tradycją – jego działalność rozpoczęła się w roku 1886. Dziś zatrudniająca 200 pracowników Nurminen Logistics dysponuje w samej Finlandii ok. 100 000 metrami kwadratowymi powierzchni magazynowej. Oprócz siedziby w Helsinkach ma też swoje oddziały w Szanghaju, Sankt Petersburgu, Rydze i Kłajpedzie.