Trwają poszukiwania nowej lokalizacji terminalu logistycznego, mającego obsługiwać pociągi kontenerowe Łódź – Chengdu. Pogodziliśmy się z myślą, że terenu przy Pryncypalnej nie uda się pozyskać na satysfakcjonujących nas warunkach – mówi prezes firmy Hatrans Tomasz Grzelak, odnosząc się do wypowiedzi prezesa Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nie jest wykluczone, że w regionie powstaną dwa niezależne terminale do obsługi handlu z Chinami – jeden budowany przez Hatrans, drugi pod auspicjami ŁSSE.
Pod koniec września przedstawiciele specjalnych stref ekonomicznych w Łodzi i Chengdu podpisali
porozumienie o współpracy, mające prowadzić – między innymi – do zwiększenia zaangażowania kapitałowego strony chińskiej w Łodzi i regionie. Prezes ŁSSE Marek Michalik w odpowiedzi na pytanie dziennikarza RK dał wtedy do zrozumienia, że terminal powstanie w innej lokalizacji, niż ta, dla której przed dwoma laty była już gotowa koncepcja zagospodarowania. – Na razie nie zajmujemy się Pryncypalną. Podczas wizyty odwiedzimy m. in. terminal firmy Spedcont na Olechowie. Obecnie planujemy raczej jego rozbudowę, niż utworzenie od podstaw centrum logistycznego przy Pryncypalnej – stwierdził.
Dzierżawa to za mało
Teren dawnej jednostki wojskowej przy Pryncypalnej został wprawdzie włączony do ŁSSE, jednak jego właścicielem pozostaje Agencja Mienia Wojskowego. – Według otrzymanych przez nas informacji teren ten został przeznaczony do dzierżawy, która jako forma nie odpowiada w przypadku tak dużej inwestycji ani nam, ani naszym chińskim partnerom. Byliśmy zainteresowani wyłącznie kupnem. Odkąd w wakacje AMW poinformowała o odejściu od koncepcji sprzedaży, mamy stan zawieszenia, jeśli chodzi o tę konkretną lokalizację – mówi Grzelak. Jak dodaje, w Łodzi nie ma innych terenów skomunikowanych kolejowo równie dobrze, jak Pryncypalna, i o porównywalnej powierzchni, czyli co najmniej 30 ha.
– Wiem, że ŁSSE jest właścicielem terenów na Olechowie w pobliżu obecnego terminalu Spedcontu. Prezes ŁSSE zapewne oferował je stronie chińskiej jako możliwą lokalizację terminalu kontenerowego – domyśla się prezes Hatransu. Jak twierdzi, kierowana przez niego firma na pewno nie weźmie udziału w tym konkretnym projekcie.
Wiele możliwości, także poza Łódzkiem
Nie oznacza to jednak rezygnacji z budowy końcowej stacji dla pociągów kontenerowych Łódź – Chengdu w ogóle. – Nie jesteśmy firmą, która łatwo się poddaje. Szukamy nowej lokalizacji, rozmawiamy z właścicielami innych terenów, położonych poza Łodzią. Niektóre z nich znajdują się w innych województwach. Temat terminalu cały czas jest w grze – zapewnia Grzelak.
W 2015 r. pewne prace planistyczne związane z zagospodarowaniem działki przy Pryncypalnej były już poczynione. Jak na zmianę decyzji AMW zareagowali chińscy partnerzy Hatransu? – Teren dawnej jednostki był pokazywany przez władze miasta i regionu ok. 30 delegacjom chińskim. Na pewno po stronie chińskiej wycofanie się AMW z planów sprzedaży terenu wzbudziło zaskoczenie. Nie docierają do nas jednak żadne komentarze Chińczyków na ten temat – twierdzi prezes Hatransu.