Utrzymanie torów kolejowych to nie zawsze łatwa sprawa. Szczególnie jeśli dotyczy to np. najdłuższego tunelu kolejowego na świecie albo szwajcarskich linii w terenach górskich. Do takich zadań stworzone są maszyny firmy Harsco. Producent zaznacza, że najważniejsze w jego pracy jest odpowiednie dopasowanie nowoczesnej technologii do każdego miejsca.
Leonard Dolecki, „Rynek Kolejowy”: Jakiego typu maszyny w swoim asortymencie ma Harsco i w jakich miejscach mają one swoje zastosowanie?
Marek Matuszewski, Sales Manager, Eastern Europe, Harsco Rail Europe GmbH: Harsco posiada szeroki typoszereg maszyn do budowy i utrzymania torów kolejowych i tramwajowych. Jeśli chodzi o rynek europejski, to na ten moment są dostępne zgarniarki tłucznia z zasobnikiem 5m3, pociągi szlifierskie z 10/20/30/40 zespołami szlifującymi, wielofunkcyjne pojazdy użytkowe, pociągi do potokowej wymiany nawierzchni oraz kompaktowe dwudrogowe szlifierki do utrzymania torów tramwajowych i metro.
Jakie największe wyzwania stoją przed maszynami stosowanymi do utrzymania infrastruktury kolejowej? Co jest najważniejsze w ich konstruowaniu?
Uważam, że indywidualne podejście i zaawansowana technologia. Patrząc nawet na przykład SBB [koleje szwajcarskie – dop. red.], widzimy że producenci i konstruktorzy muszą dostosować swoje maszyny do konkretnych potrzeb danego projektu. Każda z dostarczonych jednostek to modularnie zbudowana maszyna, przy której tworzeniu od początku brali udział specjaliści z SBB. Myślę, że na rynkach wymagających tak to będzie wyglądało. Harsco w tunelu Gotarda
Jednym z najciekawszych miejsc, w którym wykorzystywane są maszyny do utrzymania infrastruktury marki Harsco, jest tunel Gotarda, który jest najdłuższym dotąd wybudowanym tunelem na świecie. Ma on 57 km i znajduje się w Alpach Szwajcarskich.
W grudniu 2017 r. dostarczono sześć pierwszych maszyn Xem181. Otrzymały one nawet swoje nazwy na cześć miejsc, przez które przebiegała stara trasa kolejowa przez Przełęcz Świętego Gotarda (Erstfeld, Wassen, Airolo, Ambri-Piotta, Giornico i Biasca). Pojazdy stacjonują w bazach w Erstfeld i Biasca.
Zostały one specjalnie zaprojektowane dla tego zadania. 80-tonowe pojazdy z silnikiem wysokoprężnym są wyposażone w klimatyzowany moduł dla personelu z aneksem kuchennym i toaletą. Moduły pasażerskie muszą być klimatyzowane ze względu na wysokie temperatury w tunelu, które mogą sięgać nawet 40O.
Dodatkowo, maszyny te mogą być obsługiwane z kabiny lub za pomocą pilota zdalnego sterowania. Posiadają wysięgniki, które pozwalają na prace na ścianie lub suficie tunelu. Harsco ma dostarczyć łącznie 31 pojazdów serwisowych w ramach kontraktu zawartego w 2013 r. Całkowita wartość kontraktu to niemal 100 mln dolarów. W zamówieniu zawierają się wagony płaskie oraz ruchome bramy uszczelniające, które można wykorzystać do uszczelnienia odcinków tunelu, aby zapobiec turbulencji wiatru podczas prac konserwacyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.