W Rzeszowie oficjalnie zaprezentowana została hala, w której serwisowany jest tabor Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Obiekt został przekazany w użytkowanie Polregio już w grudniu 2023 roku.
Inwestycja za ponad 167 mln złotych poprzedzona była długim i skomplikowanym procesem przetargowym, który
trzeba było powtarzać. Nie udało się dotrzymać obietnicy
uruchomienia PKA w 2022 roku. Sama budowa hali również się opóźniła, bo obiekt
miał być gotowy we wrześniu 2023 roku.
Jak podkreśla urząd marszałkowski, oddanie hali to ostatni z dużych projektów zrealizowanych w ramach kolei aglomeracyjnej. Wcześniej
zmodernizowane zostały przystanki i linie kolejowe, zakupiono
nowy tabor, a także powstała
zupełnie nowa linia do lotniska w Jasionce. Całość inwestycji wyniosła ponad 756 mln złotych - w dużej mierze sfinansowana ze środków unijnych, a także z udziałem finansowych samorządów gminnych.
Zebrani oficjele podkreślali, że kolej aglomeracyjna w 2023 roku przewiozła 1,5 mln pasażerów. - Otwarcie zaplecza technicznego to kolejny krok w kierunku rozwoju regionalnych połączeń kolejowych w województwie podkarpackim i znakomita infrastruktura, z której w ramach współpracy z województwem podkarpackim zaczęliśmy jako Polregio korzystać. Dla nas to przede wszystkim poprawa jakości oferowanych usług mieszkańcom województwa, o wiele lepsze warunki pracy – mówił Marcel Klinowski dodajć, że to w województwie podkarpackim w ubiegłym roku rosła najszybciej liczba pasażerów.
Hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza PKA to element całej bocznicy kolejowej i wraz z układem torowym, kontenerową stacją paliw do tankowania pojazdów z napędem spalinowym, drogą dojazdową oraz miejscami postojowymi tworzy Zaplecze Techniczne PKA. Najważniejsze elementy, jakie zostały wykonane w ramach tej inwestycji to m.in.:
- układ torowy – zelektryfikowany układ 12 torów o łącznej długości ogólnej 5,1 km, z systemem rozjazdów i automatycznym systemem SRK, współpracujący ze stacją PKP Rzeszów Staroniwa,
- myjnia mechaniczna, pracująca w systemie zamkniętym obiegu wody, z podczyszczalnią ścieków,
- tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych,
- laserowe stanowisko do pomiaru zarysu profili zestawów kołowych,
- waga do sprawdzania nacisku zestawów kołowych na szynę,
- zapadnia umożliwiająca wymianę zestawów kołowych oraz silników trakcyjnych bez konieczności podnoszenia pudła pojazdu,
- suwnica o nośności 16 ton, umożliwiająca transport podzespołów wewnątrz hali,
- podnośniki do podnoszenia całego zespołu trakcyjnego lub członu pojazdu,
W otwartej hali znajduje się także stanowisko do szkolenia maszynistów. Symulator jazdy został kupiony w ramach innego projektu dofinasowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego WP 2017-2021.
Hala technologiczna składa się z części: serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej, szkoleniowej, warsztatowej, magazynowej, administracyjno-biurowej oraz myjni. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na wykonywanie między innymi: przeglądów okresowych pojazdów, napraw bieżących, konserwacji urządzeń i podzespołów pojazdów oraz ich czyszczenia i mycia w zautomatyzowanej myjni, zaś w części biurowej możliwe jest prowadzenie szkoleń dla personelu.
Jak przyznaje Urząd Marszałkowski w komunikacie, pod koniec 2023 roku Zaplecze Techniczne PKA zostało przekazane do eksploatacji operatowi - spółce Polregio, co "było konieczne ze względu na zapisy umowy o dofinansowanie zawartej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych".