Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

GSM-R: PKP PLK szukają wykonawcy ekspertyzy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
GSM-R: PKP PLK szukają wykonawcy ekspertyzy
fot. PKP PLK
Zarządca infrastruktury ogłosił otwarte zapytanie ofertowe w sprawie przygotowania ekspertyzy na temat kontraktu na GSM-R. Inwestycja warta co najmniej 2 miliardy złotych została przerwana kilka lat temu z powodu sporu między inwestorem a wykonawcami.

Ekspertyza ma zbadać poprawność realizacji kontraktu na łączność GSM-R. Jak czytamy w dokumentacji, powinna obejmować następujące elementy: ocenę poprawności przygotowania przedmiotu zamówienia GSM-R, ocenę realizacji umowy na wykonanie projektu, wskazanie aktualnego stopnia realizacji umowy na jego wykonanie, wskazanie ewentualnych nieprawidłowości w ramach realizacji oraz rekomendację dalszych działań. Opracowanie ma obejmować badanie działań podejmowanych przez wszystkich uczestników procesu przygotowania i realizacji Projektu, zwłaszcza PKP PLK, wykonawców, inżyniera projektu, Ministerstwa Infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ofert na razie nie znamy

O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 5 lat zrealizowali należycie co najmniej dwie ekspertyzy, analizy lub audyty procesów decyzyjnych związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnych (wartość każdej z inwestycji musiała wynosić co najmniej 300 mln zł netto). Zespół projektowy ma liczyć co najmniej 3 osoby, w tym co najmniej jedną z uprawnieniami radcy prawnego lub adwokata, jednego koordynatora projektu i jednego eksperta do spraw finansowo-ekonomicznych (wszyscy oni musieli brać udział w przygotowywaniu wskazanych opracowań).

Choć upłynął już termin składania ofert (21 lutego), PKP PLK nie udostępniły informacji z ich otwarcia ani nie ujawniły kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. 70% punktów można otrzymać za cenę, a pozostałych 30% – za doświadczenie zespołu ekspertów. Czas przewidziany na ukończenie ekspertyzy to 6 tygodni od daty podpisania umowy.

Budowa wstrzymana od lat

Kontrakt na budowę systemu łączności GSM-R ma długą i burzliwą historię. Już na etapie wyboru wykonawcy miały miejsce poważne zawirowania. Ostatecznie umowę podpisano 29 marca 2018 r. Wkrótce jednak zaczęły się nieporozumienia między inwestorem a wykonawcami, które z czasem doprowadziły do całkowitego wstrzymania prac po wybudowaniu zaledwie 710 z planowanych 1550 masztów antenowych. Przyczyną były – między innymi – spory o waloryzację kwoty kontraktu oraz niejasność co do tego, czy PKP PLK zadbały o prawa do działek, na których miała powstać infrastruktura systemu.

W maju 2023 r., który miał być terminem ukończenia systemu, opóźnienie przekroczyło tysiąc dni. Jeden z uczestników konsorcjum wykonawczego (firma Herkules) popadł w kłopoty finansowe i wycofał się z kontraktu. Pozostali (Nokia i SPC) weszli z inwestorem w spór sądowy, w którym wzajemne roszczenia sięgnęły 3 mld zł (więcej niż wynosiła początkowa wartość inwestycji – ok. 2,15 mld zł netto).

Kubicki odwołany. Co dalej?

Latem 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli ogłosiła krytyczny wobec PKP PLK raport w sprawie kontraktu. Nowy zarząd spółki oraz Ministerstwo Infrastruktury podejmowali starania o porozumienie z wykonawcą, które na razie nie przyniosły jednak wznowienia prac. Trwa spór w Prokuratorii Generalnej. W styczniu Piotr Kubicki, wówczas jeszcze członek zarządu PKP PLK złożył w Prokuraturze Krajowej zawiadomienie o możliwości popełnienia przez poprzedników przestępstwa – niedopełnienia obowiązków związanych z kontraktem na GSM-R. Wkrótce potem odwołano go z funkcji pełnionej we władzach PKP PLK.

Tam, gdzie nie ma sieci GSM-R, nie można uruchomić systemu ERTMS poziomu 2, poprawiającego bezpieczeństwo i pozwalającego na ruch pociągów z wyższą prędkością. Łącznie z kwotą dotacji unijnych na budowę GSM-R i całego systemu ERTMS, których utrata grozi PKP PLK w związku z nieukończeniem inwestycji w wymaganym terminie, straty mogą – według szacunków – sięgnąć nawet 9,4 mld zł.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?

Tabor i technika

Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?

Roman Czubiński 24 lutego 2025

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Tabor i technika

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Prawo i polityka

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Roman Czubiński 08 stycznia 2025

Zobacz również:

Zarząd PKP PLK zawiadamia prokuraturę ws. poprzedników. Chodzi o GSM-R

Prawo i polityka

Zarząd PKP PLK zawiadamia prokuraturę ws. poprzedników. Chodzi o GSM-R

Roman Czubiński 20 stycznia 2025

PKP PLK: Odrobiliśmy lekcję w sprawie GSM-R. Porozumienie coraz bliżej

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?

Tabor i technika

Opolskie: Jakie nowości w nowych SZT?

Roman Czubiński 24 lutego 2025

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Tabor i technika

„Husarze” PKP Intercity wciąż bez ETCS

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Prawo i polityka

Podkarpackie: Przetarg na obsługę linii regionalnych

Roman Czubiński 08 stycznia 2025

Zobacz również:

Zarząd PKP PLK zawiadamia prokuraturę ws. poprzedników. Chodzi o GSM-R

Prawo i polityka

Zarząd PKP PLK zawiadamia prokuraturę ws. poprzedników. Chodzi o GSM-R

Roman Czubiński 20 stycznia 2025

PKP PLK: Odrobiliśmy lekcję w sprawie GSM-R. Porozumienie coraz bliżej

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5