Wywodząca się z kaliskiego Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych Grupa SKPL najbardziej znana jest z prowadzenia ruchu towarowego oraz obsługi w ruchu pasażerskim kilku odcinków. O minionym roku oraz planach na najbliższe 12 miesięcy "Rynek Kolejowy" rozmawia z Albertem Mikołajczykiem z SKPL Cargo Sp. z o.o.
Rafał Jasiński, „Rynek Kolejowy”: Grupa SKPL prowadzi działalność w zakresie prowadzenia kolejowych przewozów towarowych, utrzymania infrastruktury oraz przewozu osób na liniach normalno- i wąskotorowych. Wykonuje również prace związane z utrzymaniem i modernizacją posiadanego taboru. Świadczą Państwo również usługi doradcze dla instytucji zarządzających infrastrukturą kolejową oraz samorządów, które chcą przywrócić ruch kolejowy na liniach lokalnych. Zatem działalność grupy jest dość szeroka. Która forma aktywności miała wiodące znaczenie w minionym roku?
Albert Mikołajczyk, Grupa SKPL: Zdecydowanie przewozy towarowe są naszym głównym źródłem dochodu. W ostatnim roku zaczęliśmy też dość aktywnie uczestniczyć przy naprawach i modernizacjach linii kolejowych, nie tylko przy obsłudze pociągów dowożących materiały na budowę, ale i wykonując prace zlecane przez głównych wykonawców. Z kolei działalność w zakresie doradczym traktujemy raczej w charakterze hobbystycznym.
SKPL prowadzi regularny ruch pasażerski na kilku lokalnych liniach kolejowych o różnej szerokości torów. Jak wykonywane są przewozy od strony organizacyjnej – czy są to przewozy organizowane przez właściwe samorządy lokalne (starostowie, burmistrzowie) czy mają one charakter komercyjny? Jak układa się współpraca z organizatorami przewozów?
W większości przypadków nie możemy liczyć na dofinansowanie ze strony samorządów pozwalające na pełne pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem przewozów. Dlatego działalność w tym zakresie prowadzimy tak, aby nie przynosiła nam strat. W przypadku połączeń sezonowych na trasach: Bytów – Lipusz i Węgorzewo – Kętrzyn oferowaliśmy rozkład jazdy zadowalający podróżnych, a jednocześnie pozwalający na osiągnięcie jakiegoś zysku przy jednoczesnej minimalizacji kosztów i ograniczonym finansowaniu ze strony samorządów. Z kolei pewnym fenomenem jest wąskotorówka w Pleszewie. Tutaj mamy do czynienia z produktem o stosunkowo niskich kosztach. Pleszew to obecnie nasze główne zaplecze techniczne. Tam też mamy ulokowanych pracowników stacjonarnych. Dodatkowym czynnikiem jest krótka trasa pozwalająca zaoferować częste połączenia przy stosunkowo niskiej cenie pociągokilometra.
Jaka była liczba uruchomionych pociągów oraz ilu podróżnych przewiozły pociągi pasażerskie uruchamiane w 2016 r.? Czy była to zadowalająca frekwencja dla przewoźnika?
W minionym roku uruchomiliśmy łącznie ponad 4 tys. połączeń na 4 stałych trasach. Konkretne liczby pozwolę sobie przemilczeć. Powiem tylko, że frekwencja była na tyle zadowalająca, że nadal widzimy potencjał w dalszym rozszerzaniu oferty.
Grupa SKPL pojawiła się w kontekście przywrócenia ruchu kolejowego na linii nr 115 Tarnów – Szczucin? Czy może Pan coś więcej powiedzieć o szansach na przywrócenie kursowania pociągów na tej trasie, a także roli SKPL w tym przedsięwzięciu?
W przypadku "Szczucinki" zaoferowaliśmy swoją pomoc lokalnym samorządom. Znając tamtejsze realia i chęć odtworzenia tego ciągu komunikacyjnego przez miejscowe władze zgłosiliśmy się niejako z gotowym rozwiązaniem. Teraz tak naprawdę wszystko zależy od porozumienia się wszystkich szczebli samorządów. Połączenie to miałoby być współfinansowane m.in. przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który wyraził się w tej kwestii pozytywnie. Całość działań związanych z przygotowaniem przewozów i uruchomieniem połączeń wzięliśmy na siebie.
Jakie plany ma Grupa SKPL na 2017 r.? Co jest priorytetem do realizacji w nadchodzących 12 miesiącach?
Przede wszystkim skupiamy się na dalszym rozwoju tych gałęzi, które przynoszą nam przychody pozwalające obracać się na rynku i dalej inwestować. Obecnie udało nam się pozyskać 4 sprawne wagony motorowe typu M.152 znane w Czechach i na Słowacji jako seria 810, które zamierzamy wykorzystać do obsługi krótkich tras lokalnych wyłączonych ze struktur PKP PLK (
więcej na ten temat tutaj - przyp. RK).