Ponad 20 tysięcy pracowników, czterokrotnie więcej lokomotyw do usuwania lodu, blisko 1500 przygotowanych wagonów PKP Intercity, pełna informacja pasażerska – Grupa PKP zapewnia, że jest przygotowana do zimy. Kolejarze chwalą się też "najkrótszymi czasami przejazdu w historii" na trasach z Warszawy do Gdańska i Wrocławia.
Kompleksowa informacja
W okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego w trakcie zimy, pasażerowie mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów, którzy pojawią się podczas zmiany rozkładu na 18 najważniejszych dworcach kolejowych. Dziennie podróżnych wspierać będzie ok. 100 informatorów.
Podróżni będą informowani o ewentualnych opóźnieniach. Pełną informację o przyczynach i wielkości opóźnień zapewniają pracownicy drużyn konduktorskich. Stosowne komunikaty będą wygłaszane również na dworcach. Z aktualnymi informacjami dotyczącymi rozkładu jazdy można zapoznać się także pod numerem infolinii 19 757 oraz w Internecie – na stronach internetowych (www.intercity.pl, www.rozklad-pkp.pl, www.plk-sa.pl, www.pkpsa.pl) i portalach społecznościowych (twitter, facebook).
Pomoc dla podróżnych
W przypadku opóźnień powyżej 30 minut, pasażerowie pociągów PKP Intercity otrzymają ciepłe napoje. Podróżni będą mieli również możliwość przesiadki – bilety PKP Intercity będą honorowane przez innych przewoźników (Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie). W sytuacji nieprzejezdności linii kolejowych, spółka uruchomi natomiast komunikację zastępczą dla podróżnych. Pasażerowie, którzy zrezygnują z podróży, będą mieli możliwość zwrotu należności bez potrąceń.
Odpowiednią pomoc podróżni otrzymają również na dworcach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 30 minut, pasażerowie czekający na 40 największych dworcach otrzymają ciepłe napoje i przekąski. Te same obiekty będą otwarte całodobowo w sytuacji, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. Jeśli temperatura obniży się o kolejne 10 stopni, podróżnym całodobowo udostępnione zostaną wszystkie dworce w kraju.
Dodatkowo pasażerowie mogą liczyć na pomoc pracowników Nowych Biur Dworca, działających na dworcach: Gdańsk Główny, Gdynia Główna, Katowice, Kraków Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny oraz Warszawa Centralna i Wschodnia. Biura czynne są codziennie w godzinach 7.00-21.00).
Całodobowo działa również Centrum Wsparcia Klienta, które dba o pasażerów na każdym etapie podróży. Pracujący tam przedstawiciele PKP S.A., PKP Intercity i PKP PLK odpowiadają m.in. za monitorowanie ruchu pociągów i kontrole pracy drużyn konduktorskich. CWK pomaga również pasażerom w sytuacji opóźnień – zapewnia transport zastępczy lub napoje i poczęstunek na dworcach i w pociągach. Od stycznia br. Centrum udzieliło pomocy 160 tys. pasażerów.
Dodatkowe wsparcie w czasie zimy
Na utrudnienia spowodowane zimowymi warunkami atmosferycznymi przygotowują się wszystkie spółki Grupy PKP. PKP Intercity zapewnia blisko 1500 wagonów (w tym 20% rezerwy na wypadek awarii lub konieczności dodatkowych wzmocnień pociągów). Warsztaty naprawcze przewoźnika są czynne 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. W razie potrzeby rozdysponowane zostaną również lokomotywy spalinowe PKP Intercity. Spółka wyremontowała w tym roku 10 takich lokomotyw. W nadzwyczajnych sytuacjach elektryczne i spalinowe lokomotywy osłonowe zapewni również PKP Cargo.
Nad utrzymaniem odpowiedniego stanu linii kolejowych czuwać będą PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Energetyka. Spółki będą współpracować przy odśnieżaniu linii kolejowych oraz odladzaniu sieci trakcyjnej. Do usuwania śniegu, szronu i lodu przygotowano o jedną piątą maszyn więcej (wzrost ze 165 do 195 sztuk), czterokrotnie więcej urządzeń do usuwania oblodzenia, (wzrost z 18 do 66), 85 pociągów pogotowia sieci trakcyjnej, i 28 urządzeń do odszraniania. W gotowości będzie również specjalne urządzenie stacjonarne, zabezpieczające podwozie pociągów przed oblodzeniem. Działania prewencyjne na liniach kolejowych podejmuje PKP Energetyka. Spółka zabezpiecza sieć trakcyjną przed osadzaniem się szronu i lodu. W tym roku obszar podejmowanych działań wzrósł czterokrotnie, z 950 do 3500 km.
Do pracy w warunkach zimowych wyznaczono również 172 zespoły szybkiego reagowania. W sumie nad utrzymaniem ruchu kolejowego czuwać będzie ponad 20 tys. osób.
W okresie zimowym, utrzymaniem obiektów kolejowych zajmują się specjalne firmy sprzątające, wyłonione przez spółki Grupy PKP. Do obowiązków firm należy m.in. odśnieżanie i usuwanie lodu, posypywanie piaskiem i środkami likwidującymi śliskość. Częstotliwość podejmowanych działań dostosowywana jest do panujących warunków pogodowych.
Nowy rozkład jazdy
14 grudnia br. wchodzi w życie nowy, roczny rozkład jazdy pociągów. Wraz z nim zaproponujemy podróżnym o wiele krótsze czasy przejazdu na głównych trasach. W przypadku połączeń z Warszawy do Gdańska i Wrocławia będą to czasy najkrótsze w historii. Pomoc podróżnym zapewnią mobilni informatorzy, obecni na największych dworcach w kraju. Pasażerowie znajdą tam również specjalne ulotki informacyjne. O wszystkich zmianach będzie można dowiedzieć się również ze stron internetowych, portali społecznościowych oraz z infolinii 19 757. Podróżni mogą również śledzić monitoring zajętości miejsc w pociągach PKP Intercity na stronie internetowej przewoźnika.
Na dworcach Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny i Łódź Kaliska pojawią się stacjonarne punkty informacyjne. Dodatkowe standy pojawią się na pozostałych dworcach w okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego.
Czasy przejazdu od 14 grudnia 2014 r.:
-
Warszawa – Gdańsk 2 h 58 min
-
Warszawa – Wrocław 3 h 42 min
-
Warszawa – Kraków 2 h 28 min
-
Warszawa – Katowice 2 h 34 min
-
Warszawa – Łódź 1 h 26 min