Grupa PKP Cargo podała szacunkowe wyniki finansowe za I półrocze 2023 roku. Zysk spółki w porównaniu z I kwartałem poprawił się tylko nieznacznie, ale grupa wciąż jest na plusie.
Jak informuje PKP Cargo, w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy wyniósł 109,7 mln zł w porównaniu ze
stratą w kwocie 42,4 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Warto jednak zauważyć, że po pierwszym kwartale tego roku Grupa PKP Cargo
wypracowała zysk netto na poziomie 104,2 mln, zatem sam drugi kwartał był dla przewoźnika dużo mniej udany.
W I półroczu skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5% rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. Skonsolidowany wynik EBIT z kolei ukształtował się na poziomie 221,5 mln zł wobec wyniku EBIT w kwocie 6,1 mln zł rok wcześniej. Przewoźnik otrzymał również 2,9 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3%. Grupa podaje, że w pierwszym półroczu 2023 r. przewiozła 42,47 mln ton ładunków, co stanowi spadek o około 8,53 mln ton rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11 632,36 mln tkm w porównaniu z 13 335 mln tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku.
– Naszym celem jest utrzymanie i umocnienie pozycji wiodącego operatora kolejowych przewozów towarowych w Polsce i UE. Zamierzamy w dalszym ciągu zwiększać udziały na rynkach międzynarodowych, m.in. rozwijając nowe kierunki, a także inwestując w rozbudowę i modernizację naszego taboru kolejowego. Choć działamy na zmiennym i wymagającym rynku, jednocześnie dostosowując działania do aktualnej sytuacji, mamy ogromne doświadczenie, co pozwala nam z optymizmem planować kolejne inwestycje i przedsięwzięcia. Jednocześnie koncentrujemy się na zapewnieniu rynkowych warunków zatrudnienia – mówi Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo cytowany w komunikacie.
Zarząd podkreśla w komunikacie prasowym, że wyniki I półrocza, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie grupa była aktywna w segmencie kruszywa i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowany był spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego.
W kolejnych kwartałach grupa koncentrować się ma na utrzymaniu rentowności przewozów, szukaniu równowagi między ceną a wożoną masą, działaniach zmierzających do wzrostu parametrów operacyjnych w ramach segmentu intermodalnego oraz utrzymaniu stabilności i dyscypliny kosztowej. Grupa liczy także na pozyskanie nowych klientów. Zarząd nie spodziewa się odchyleń „in plus” w zakresie masy i pracy przewozowej w perspektywie kolejnych miesięcy roku. Dostrzega natomiast symptomy wychładzania się gospodarki, co najprawdopodobniej powodować będzie w 2023 r. presję na wskazane wyżej parametry operacyjne.