Partnerzy serwisu:
Biznes

Grupa Newag na plusie za 2022 rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Grupa Newag na plusie za 2022 rok
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Zarząd Newagu opublikował wstępne wyniki finansowe za 2022 rok. Spółka odrobiła część straty netto, którą miała po trzech kwartałach, a dla całej grupy wynik wyszedł na plus. Był to jednak kilkukrotnie niższy zysk, niż w 2021 roku.

Wstępne wyniki jednostkowe spółki Newag za 2022 rok wyglądają następująco: strata netto w wysokości 26,7 mln (niższy o 53,7 mln zł w porównaniu do roku 2021 r.); EBITDA wyniosła 57,9 mln zł w porównaniu z 85,3 mln zł za rok 2021. Marża brutto ze sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniosła 88,6 mln zł i była niższa o 32,2 mln zł (-26,7%) w porównaniu do roku 2021. W ujęciu procentowym marża ta zmniejszyła się o 4,1 punktów procentowych: z 13,4% w roku 2021 do 9,3% w roku 2022. Przychody Spółki ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniosły 948,9 mln zł i były wyższe o 44 mln zł (+4,9%) w porównaniu do roku 2021.

Lepiej wyglądają skonsolidowane wyniki dla całej Grupy Newag. Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniosły 963,9 mln zł i były wyższe o 46,3 mln zł (+5%) w porównaniu do roku 2021. Marża brutto na sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniosła 148,4 mln zł i była niższa o 24,6 mln zł (-14,2%). W ujęciu procentowym marża ta zmniejszyła się o 3,5 punktów procentowych: z 18,9% w roku 2021 do 15,4% w roku 2022. W 2022 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 22,7 mln zł, czyli o 48,6 mln zł mniej niż w roku 2021 - podał Newag. Jednocześnie EBITDA wyniosła 97,3 mln zł w porównaniu z 137,4 mln zł za rok 2021.

Jak zaznaczyła spółka, na wyniki miało wpływ kilka czynników. Pierwszym jest opóźnienie sprzedaży 9 lokomotyw Dragon E6MST dla PKP Cargo na rok 2023 (o łącznej wartości 152,1 mln zł). Po niedawnym oddaniu tych lokomotyw można spodziewać się pewnej poprawy , tym bardziej że Newag zbiera już kolejne kontrakty. Nie można jednak zapominać, że na razie firma z braku zleceń musiała tymczasowo skrócić tydzień pracy.

Zarząd spółki w stanowisku podkreśla również znacząco wyższe koszty finansowania działalności, co wynika częściowo ze wzrostu wolumenu finansowania zewnętrznego, ale przede wszystkim z podniesienia wartości stóp procentowych i wpływ wahań kursu EUR/PLN na zmniejszenie zakładanej rentowności (np. wzrost kosztu komponentów). Kontrakty spółki były też mniej rentowne niż w 2021 roku. Newag podkreśla też wpływ znaczącego wzrostu inflacji i konfliktu zbrojnego w Ukrainie wywołanego przez Rosję.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5