Deutsche Bahn AG przyznała certyfikaty Q1 dla krakowskiej fabryki oraz HPQ dla produktów rozjazdowych. Skutkiem tej decyzji jest otwarcie kolejowego rynku utrzymaniowego i inwestycyjnego naszych zachodnich sąsiadów dla wyrobów Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”.
Certyfikat Q1 przyznawany jest dostawcy reprezentującemu zakład produkcyjny i obejmuje wszystkie procesy potrzebne do wytworzenia produktów odpowiadających normom DB. Uzyskanie tego dokumentu oznacza więc skrupulatne sprawdzenie i pozytywną ocenę dostawców półproduktów, stosowanych technologii, wykorzystywanych maszyn, systemu kontroli jakości oraz uprawnień osób zaangażowanych w kluczowe procesy. Natomiast dokument HPQ oznacza kwalifikację jakościową produktu lub grupy produktów poddawanych procesowi certyfikacji. W przypadku wyrobów KZN-u jego uzyskanie poprzedzone było m.in. dokładnym sprawdzeniem parametrów czy badaniami niszczącymi. Dzięki obu bardzo restrykcyjnym certyfikatom wydawanym okresowo, Deutsche Bahn – w odróżnieniu od polskiego zarządcy sieci – nie wymaga już od producentów każdorazowych odbiorów komisarycznych pojedynczych produktów.
– W pierwszym etapie uzyskaliśmy certyfikaty na części rozjazdowe. Dzięki temu już w tym roku dostarczymy partie kilkudziesięciu krzyżownic i półzwrotnic gotowych do zabudowy w torach niemieckiego zarządcy sieci kolejowej – mówi Artur Kępa, dyrektor handlowy, odpowiedzialny w spółce KZN „Bieżanów” za segment eksportowy. – Co niezmiernie ważne, dzięki uzyskanym dokumentom mamy otwartą drogę zarówno do udziału w ogłaszanych w tym roku przetargach na wieloletnie dostawy części rozjazdowych, jak również do otwarcia procesu certyfikacyjnego dla kompletnych konstrukcji rozjazdowych – dodaje Kępa.
– Uzyskanie certyfikatów kwalifikujących Deutsche Bahn to potwierdzenie realizowanej od lat strategii systematycznego poszerzania obecności Grupy KZN Bieżanów na rynku niemieckim – podkreśla Rafał Leszczyński, prezes polskiego holdingu. – Od dekady funkcjonujemy na tamtejszym rynku bocznic przemysłowych. Od kilku lat mocno rozwijamy się w segmencie miejskiego transportu szynowego. Teraz przyszedł czas na sektor infrastruktury stricte kolejowej. Czas idealny, bo pokrywający się z dużym planem inwestycyjnym DB, gwarantowanym umową koalicyjną, który w ciągu dekady ma zwiększyć ilość przewożonych pasażerów i towarów o jedną trzecią – dodaje prezes Grupy KZN Bieżanów.
Istotnie pozyskane certyfikaty to efekt konsekwentnie realizowanej strategii poszerzania obecności marki KZN w Niemczech, która została zdynamizowana w 2015 roku poprzez utworzenie rzez krakowski holding spółki KZN-Bahntechnik GmbH odpowiedzialnej za pozyskiwanie kontraktów na tamtejszym rynku nawierzchni szynowych. – Od tego momentu nasza grupa kapitałowa wyprodukowała i dostarczyła konstrukcje rozjazdowe dla bocznic przemysłowych m.in. portu w Hamburgu, huty w Dillingen czy giganta branży górniczej K+S; a także rozjazdy i skrzyżowania tramwajowe do takich niemieckich miast jak Rostock, Karlsruhe czy Ulm. W ostatnich tygodniach nasze rozjazdy i podzespoły rozjazdowe zostały również zakwalifikowane i zabudowane w tunelach kolei podziemnej przez BVG - Berliner Verkehrsbetriebe, zarządcę metra oraz komunikacji tramwajowej i autobusowej w stolicy Niemiec – podkreśla Artur Kępa. – Po uzyskaniu certyfikatów DB nasza obecność na rynku niemieckim bardzo się wzmocni. Dokumenty te, ze względu na bardzo restrykcyjny sposób ich przyznawania oraz historyczne i współczesne znaczenie tamtejszego rynku transportu szynowego, są najlepszą rekomendacją dla producenta i jego wyrobów nie tylko w samych Niemczech, ale w całej Europie – akcentuje dyrektor handlowy KZN-u.