Partnerzy serwisu:
Biznes

Grupa KZN Bieżanów – pewny partner w niepewnych czasach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
16-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Grupa KZN Bieżanów – pewny partner w niepewnych czasach
Fot. KZN Bieżanów
Krakowski holding inwestuje, rozwija się i zmienia. Nie chce jednak przy tym stracić znaku rozpoznawczego – wiarygodności i całkowitego bezpieczeństwa współpracy, które są bezcenną walutą, zwłaszcza w tak turbulentnych czasach. O tym wszystkim opowiada „Rynkowi Kolejowemu” Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów.

Rynek Kolejowy: Mamy za sobą kilkanaście trudnych miesięcy: przeżywamy turbulencje związane z lockdownami w gospodarce, ale też odczuwalny w branży kolejowej dołek przetargowy…

Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów: Wyróżnikiem ostatniego okresu jest przede wszystkim wyraźny deficyt przewidywalności. Z jednej strony cięż-ko przewidywać czy, kiedy i w jaki sposób ograniczana będzie swoboda działalności gospodarczej i jak dotknie to akurat naszą branżę oraz zatrudnionych w niej ludzi. Z drugiej strony – podobna niepewność związana jest z momentem uruchomienia KPO i środków z nowego budżetu UE, czyli momentem uruchomienia nowych przetargów. O ile w tej pierwszej sprawie branża kolejowa ma niewiele do powiedzenia, o tyle uważam, że w tej drugiej ponieśliśmy jako całość rynku pewną porażkę. Zarówno przedstawiciele strefy publicznej – resortu infrastruktury oraz zarządcy sieci kolejowej, jak i prywatnej: firm wykonawczych i producenckich – mieli świadomość, że luka inwestycyjna między perspektywami budżetowymi UE się pojawi. Nie byliśmy jednak w stanie wypromować pewnych rozwiązań, które zapewniłyby stabilizację rynku. Chodzi zwłaszcza o zwiększenie możliwości i elastyczności Funduszu Kolejowego na wzór Krajowego Funduszu Drogowego. W efekcie około 10-krotnej różnicy w możliwościach finansowych obu finansowych narzędzi my znów cierpimy na brak przetargów, a drogowcy jedynie na spowolnienie. Będzie się nam to odbijać czkawką, zwłaszcza w sytuacji, gdy perspektywa uruchomienia środków z Brukseli od-suwa się w czasie o kolejne miesiące...

Jak KZN radzi sobie ze spowolnieniem przetargowym na rynku infrastruktury kolejowej?


Sytuacja nie jest wymarzona, ale po to jest się managerem i przedsiębiorcą, by problemy rozwiązywać, a nie narzekać. Planując odpowiedzialnie rozwój biznesu, patrzy się przecież na kilka lat do przodu i stara się uwzględniać wszystkie ryzyka, również te związane z możliwą dekoniunkturą. Ale – co dla mnie osobiście szalenie istotne i co sobie postanowiłem, przejmując kilka lat temu stery w firmie i holdingu – nie ważne, czy rynek jest w dołku, czy na samym sprzedażowym szczycie, KZN ma zawsze posługiwać się jedną, najważniejszą walutą: przewidywalności i całkowitego bezpieczeństwa współpracy. Tylko tak działając, jesteśmy w stanie „dowozić” kontrakty dla klientów, mimo choć-by najbardziej dramatycznego wzrostu cen surowców. Tylko tak postępując, jesteśmy w stanie oferować techniczne rozwiązania dostosowane do wymagań ostatecznego beneficjenta, mimo że inni zyskują, ignorując je. Tylko tak funkcjonując, jesteśmy w stanie wykrzesać energię i zasoby, by rozwijać się nawet w okresach dekoniunktury. Dzięki takiej postawie duże rynkowe podmioty – firmy budowlane, dostawcy materiałów i półproduktów – ufają nam i alokują u nas swoje za-mówienia, podpisują umowy.

Przykładem tego rozwoju jest SWITCHER? Dokładnie! Rok temu, w ramach pierwszego kontraktu, nasze wagony trafiły do lidera europejskiego rynku logistyki blokowej rozjazdów. To był dla nas prawdziwy chrzest bojowy, bo ten operator średniorocznie przewozi w blokach około tysiąca rozjazdów! Rekomendacją dla naszej technologii jest fakt, że dziś kończymy realizację już kolejnego zamówienia dla tego podmiotu, co oznacza, że wagony SWITCHER sprawdziły się w ramach codziennej i ciężkiej eksploatacji. Te twarde referencje na pewno pozwolą nam na pozyskanie nowych klientów.

Obsługą tego segmentu zajmować się będzie spół-ka KZN Switcher?

Tak. Dla większej przejrzystości i elastyczności wydzieliliśmy ze struktur firmy matki – KZN Bieżanów nowy podmiot, który zajmie się segmentem taborowym. Działająca od połowy br. spółka będzie odpowiedzialna za produkcję już skomercjalizowanych modeli wagonów i mam nadzieję, że wkrótce pochwalić się będzie ona mogła kolejnymi kontraktami sprzedażowymi zawartymi także z polskimi podmiotami. Równolegle to ten właśnie podmiot dysponować będzie flotą kilkunastu SWITCHER-ów będących w posiadaniu Grupy KZN Bieżanów i wynajmować ją podmiotom zewnętrznym do realizacji kontraktów w Polsce i Euro-pie. Chcemy optymalnie wykorzystać nasz zasób; choć priorytetem będzie obsługa kontraktów rozjazdowych realizowanych w ramach holdingu, to w okresach, kiedy spadać będzie zapotrzebowanie wewnętrzne, KZN Switcher będzie elastycznie udostępniał te wagony na zewnątrz. Ostatnim, choć nie najmniej ważnym segmentem działalności spółki, będzie w przyszłości serwis wagonów towarowych.

Wspomniał pan też o nowej technologii transportu i rozładunku blokowego rozjazdów.

Jako solidny partner biznesowy świadomie sonduje-my potrzeby rynku, a z rozmów z PKP PLK oraz firmami wykonawczymi jasno wynikało, że jest zapotrzebowanie zarówno na wagony-platformy do przewozu węższych, mieszczących się w skrajni transportowej bloków rozjazdowych, na tyle długie, by zmieścić cały ładunek i żeby nie trzeba było stosować wagonów osłonowych, a także na bardziej elastyczny i mobilny system samego rozładunku i bliskiego transportu konstrukcji na placu budowy. Tak powstał spójny koncept konstrukcji nowego modelu wagonu SWITCHER FLAT ze stałą, płaską platformą, połączonego z systemem mobilnych bramownic PWP. To innowacyjna technologia transportu i rozładunku rozjazdów w blokach metodą wzdłużną, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w trakcie trans-portu i rozładunku rozjazdów, znaczne przyspieszenie transportu rozjazdów i tym samym zmniejszenie jego kosztów oraz umożliwienie rozładunku rozjazdów bez zajmowania torów sąsiednich. Technologia ta uzyskała akceptację zarządy sieci kolejowej oraz bezpośrednie wsparcie finansowe w ramach programu Inteligentny Rozwój, realizowanego przez NCBR.

A bazowy produkt, czyli rozjazdy?

Oczywiście rozwijamy nasze portfolio, cze-go przykładem są choćby rozjazdy high speed 60E1-1200-1:18,5 z krzyżownicą z ruchomym dziobem, umożliwiające ruch pociągów z prędkością 250 k/h czy konstrukcje rozjazdowe z monoblokami manganowymi. A z drugiej strony udoskonalamy to, co już od dawna jest w naszej ofercie. Jako wiarygodny i odpowiedzialny partner nie tylko odpowiadamy na założenia rozwoju sieci kolejowej wypływające z centrali PKP PLK, lecz także słuchamy ostatecznych użytkowników naszych rozjazdów, zamknięć nastawczych, stalowych podrozjazdnic zespolonych czy stabilizatorów położenia iglic – i wyciągamy wnioski. Z naszego punktu widzenia zmniejszenie masy tych konstrukcji, wyposażenie ich w bardziej ergonomiczne uchwyty czy zamiana zabezpieczenia zamknięcia to niewielkie zmiany, a przecież potrafią znacząco ułatwić codzienną pracę pracownikom zajmującym się eksploatacją i utrzymaniem linii kolejowych.

Podsumowując: Rozjazdy i osprzęt z nimi związany na zawsze pozostaną znakiem rozpoznawczym Grupy KZN Bieżanów. Jako wiarygodny partner – i zapewniający bezpieczeństwo współpracy swoim klientom – nie możemy jednak opierać się tylko na jednym segmencie rynku. Dlatego dziś nie opieramy się już tylko na samej infrastrukturze szynowej, lecz także wkraczamy w sektor maszyn i wagonów specjalistycznych. A jeśli dodamy do tego naszą działalność na rynku niemieckim i sprzedaż rozjazdów tramwajowych oraz kolejowych dla największych podmiotów w branży, w tym dla Deutsche Bahn, to staje się jasne, że jesteśmy mniej narażeni na dekoniunkturę na bazowym, krajowym rynku elementów infrastruktury szynowej i dzięki temu nasz klient zyskuje wiarygodnego i pewnego partnera, dającego stabilne i bezpieczne ramy współpracy pomimo niepewnych i turbulentnych czasów.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5