Alstom, francuski producent taboru kolejowego, nie może narzekać na brak zamówień – wzrasta ich ilość i wartość. Firma odbudowuje także swoją płynność finansową, która ucierpiała po przejęciu Bombardiera. Francuzi liczą na zdecydowaną poprawę jeszcze w tym roku obrotowym. Mimo trudnej sytuacji na rynku, Alstom ma nadzieję na stabilny rozwój – w tym w segmencie rozwiązań wodorowych.
Alstom zaprezentował wyniki finansowe za pierwsze półrocze roku obrotowego 2022/2023 – od 1 kwietnia do 30 września. W okresie owych sześciu miesięcy francuska grupa odnotowała całkowitą stratę netto w wysokości 21 mln euro – względem 26 mln euro straty do analogicznego okresu z poprzedniego roku.
Producent pochwalił się za to wzrostem wartości zamówień do poziomu 10,1 mld euro. Obroty firmy wzrosły o 5 proc. – do 8 mld euro. Stosunek zamówień do obrotu finansowego wynosi więc 1,25. EBIT, czyli zysk operacyjny przed odliczeniem podatków grupy Alstom wzrósł o 18 proc. do 397 mln euro – co przekłada się na wzrost marży aEBIT do poziomu 4,9 proc. wobec 4,5 proc. rok wcześniej.
Skorygowany zysk netto francuskiej firmy (uwzględniający odpisy w związku z przejęciem Bombardiera) wyniósł 179 mln euro (wobec 172 mln euro rok wcześniej), zaś wolne przepływy pieniężne były ujemne i wyniosły w pierwszym półroczu 45 mln euro. Jeszcze w tym samym roku rozliczeniowym firma spodziewa się dodatnich przepływów na poziomie od 100 do 300 mln euro. Jak podkreśla Alstom, ma on w posiadaniu dużą płynność finansową dzięki dwóm kredytom odnawialnym na łączną kwotę 4,25 mld euro.
Alstom wreszcie powoli dochodzi do siebie po kosztownym przejęciu działalności kolejowej kanadyjskiego Bombardiera, co spowodowało spadek przepływów pieniężnych w ubiegłym roku. – Dynamika rynku pozostaje bardzo pozytywna, napędzana przez klientów, którzy potwierdzają swoje plany inwestycyjne we wszystkich regionach. Nasze wyniki operacyjne stale się poprawiają w miarę postępów w przejmowaniu części kolejowej Bombardiera. Poprawia się jakość naszego portfela zamówień, co przekłada się na realizację celów i poprawę rentowności firmy pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego – komentuje wyniki Henri Poupart-Lafarge, prezes zarządu i dyrektor generalny Alstom.
Europa głównym rynkiem zbytu Alstomu
Tylko w Europie Astom otrzymał zamówienia o wartości 6,6 mld euro w pierwszej połowie roku rozliczeniowego, wobec 6,3 mld euro do analogicznego okresu rok wcześniej. Tutaj firma chwali się przede wszystkim kontraktem na dostawę 130 pociągów o dużych prędkości Coradia Stream wraz z 30-letnim utrzymaniem do obsługi sieci w Badenii-Wirtembergii w Niemczech. Zamówienie zawiera prawo opcji zwiększającą kontrakt o 100 kolejnych pojazdów. Alstom podpisał również historyczną umowę ze szwedzkim operatorem narodowym SJ na dostawę 25 Zefiro Express. Przewidziano także opcję na 15 dodatkowych elektrycznych składów.
W obu Amerykach Alstom zawarł zamówienia na poziomie 0,8 mld euro. W regionie Azji i Pacyfiku wartość zamówień wyniosła 1,7 miliarda euro. W Australii Alstom podpisał umowę ramową z Departamentem Transportu Victoria na sto niskopodłogowych tramwajów nowej generacji o nazwie Flexity dla największej miejskiej sieci tramwajowej na świecie. Kontrakt o wartości około 700 mln euro obejmuje dostawę taboru i 15-letnią konserwację. W Afryce/Bliskim Wschodzie/Azji Środkowej Grupa odnotowała zamówienia o wartości 1,0 miliarda euro. W Egipcie obejmuje to dostawę 55 pociągów Metropolis i ich 8-letnie utrzymanie.
Innowacyjne projekty Alstomu
Wydatki na badania i rozwój sięgnęły w pierwszym półroczu 231 mln euro. Daje to wskaźnik 2,9 proc. wartości sprzedaży. Jak podkreśla producent, odzwierciedla to ciągłe inwestycje grupy Alstom w innowacje, skoncentrowane na kilku obszarach.
Pierwszym z nich jest efektywność energetyczna. Firma podkreśla, że kładzie duży nacisk na efektywność aerodynamiczną, aby zmniejszyć zużycie energii w pociągach dużych prędkości. Nowa Avelia Horizon (znana jako TGV M) stawia o 16 proc. mniejszy opór powietrzu w porównaniu z Euroduplex. Daje to o połowę mniejsze zużycie energii przy dużych prędkościach jazdy.
Kolejnym rozwijanym obszarem jest redukcja hałasu. Flexx Curve to zachwalane przez Alstom innowacyjne rozwiązanie zmniejszające opór kół i poziom hałasu na zakrętach. Redukuje odgłosy skrzypienia o ok. 15 dB i zmniejsza zużycie energii na łukach o 80 proc.
Alstom działa również w sferze pociągów autonomicznych. Stworzona przez firmę technologia ATO ma na celu maksymalizację i optymalizację operacji, zwiększenie przepustowości linii, zmniejszenie zużycia energii i kosztów oraz poprawę ogólnych usług (w tym komfortu i punktualności) dla pasażerów. – W tym zakresie osiągnięto kilka ważnych kamieni milowych, a w szczególności w przypadku SNCF, gdzie zarówno w przypadku pociągów pasażerskich (powodzenie pierwszych testów autonomicznych pociągów bez załogi w kabinie maszynisty), jak i transportu towarowego (udane testy automatycznego systemu sygnalizacji oraz działania radaru wykrywającego przeszkody) – czytamy w raporcie Alstomu.
Również w rozwiązaniach wodorowych Alstom ma powody do chwalenia się. – Trzecia generacja ogniw paliwowych Helion firmy Alstom jest przeznaczona do zastosowań wymagających dużej mocy. Ogniwa mają budowę modułową oraz zwiększoną niezawodność i wydłużoną żywotność. Zużywają przy tym mniej wodoru – podkreśla firma.
W dziedzinie wodoru Alstom chwali się osiągnięciem trzech ważnych sukcesów w tym półroczu. Pierwszym z nich jest uruchomienie w pełnej komercyjnej eksploatacji pierwszej na świecie linii zasilanej wodorem w Niemczech (uzyskano pełną homologację). Uzyskano także rekordowy dystans 1175 km bez tankowania, co przekroczyło oczekiwania samego producenta. Alstom otrzymał również – zatwierdzoną przez Komisję Europejską – 350 mln euro na cztery projekty stymulujące rozwój rozwiązań w zakresie wodoru.
Wśród celów firmy do 2025 roku jest przede wszystkim zwiększenie udziału w rynku o 5 punktów procentowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.