Polskie Linie Kolejowe mają wkrótce ponownie zarządzać całym odcinkiem linii nr 283 z Zebrzydowej do Żagania. Przeznaczona do odbudowy trasa została formalnie zlikwidowana na sporym odcinku, a grunty po dawnym torowisku przekazano Polskim Kolejom Państwowym. Spółka chce teraz porozumieć się z zarządcą infrastruktury liniowej, by umożliwić wznowienie przewozów po wieloletniej przerwie.
Trwają przygotowania do modernizacji i częściowej odbudowy linii kolejowej nr 283 pomiędzy Zebrzydową w województwie dolnośląskim a lubuskim Żaganiem. Prace będą finansowane z budżetu centralnego i zostały zlecone w związku z potrzebami wojska. Środki pochodzić będą więc z Ministerstwa Obrony Narodowej. Trasa ma być jednak dostępna dla wszystkich przewoźników, a regiony rozważają możliwość przywrócenia tam kursów pasażerskich.
Przedsięwzięcie jest o tyle nietypowe, że polega w dużej mierze na odbudowie formalnie zlikwidowanej linii kolejowej po jej fizycznej rozbiórce. Pas ziemi został jednak zachowany, więc inwestycja nie będzie w związku z tym problematyczna technicznie. W grę wchodzą jednak komplikacje formalne. Jak potwierdziły PKP Polskie Linie Kolejowe, które zamierzają niebawem przystąpić do prac, spółka ta nie jest właścicielem wszystkich gruntów, na jakich ułożone ma zostać torowisko.
Po podjętej przez właściwego ministra decyzji o likwidacji linii działki, po których dawniej przejeżdżały pociągi, zostały bowiem przekazane do PKP SA. PLK informowały o rozmowach z aktualnym właścicielem posesji o ich przyszłości. Choć do formalnego porozumienia w tej sprawie nie doszło, wydaje się, że jest ono jedynie kwestią czasu. Stanowiska obu stron są bowiem zbieżne.
– Dążymy do tego, aby na mocy umowy grunty leżące na przewidzianym do odbudowy fragmencie linii nr 283 były zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Agnieszka Jurewicz z Wydziału ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Należy przy tym zwrócić uwagę, że nie sprecyzowała ona formy prawnej sprawowania tego zarządu. Nie oznacza to więc, że PLKJ staną się ponownie właścicielem działek i możliwe jest wykorzystywanie ich na innej podstawie, np. dzierżawy.
Odbudowa trasy będzie najpoważniejszą inwestycją w infrastrukturę kolejową dokonywaną w ostatnich latach przez MON. Dotychczas resort odtwarzał bowiem jedynie przejezdność tras, które nie były formalnie zlikwidowane, a tylko wyłączone z eksploatacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.