Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej alarmuje o nieprawidłowym działaniu rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym w Łodzi, które może doprowadzić do katastrofy kolejowej.
Film z niebezpiecznego zdarzenia z dnia 15 października na przejeździe w ciągu ulicy Malowniczej w Łodzi
opublikował profil Stop Cham na Facebooku. Widać na nim przejazd pociągu pasażerskiego, pomimo podniesionych rogatek. Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej zgłosiło zdarzenie do Urzędu Transportu Kolejowego. Stowarzyszenie zaznacza, że to nie pierwsza tego typu sytuacja. – Kolejne zgłoszenia do PKP Polskich Linii Kolejowych, nie przynoszą pozytywnych zmian, a działanie rogatek na przejeździe stanowi duże zagrożenie bezpieczeństwa – czytamy w piśmie.
Stowarzyszenie zwróciło się do UTK z prośbą o pilne podjęcie działań, mających na celu przeprowadzenie kontroli w sposobie działania rogatek na wspomnianym przejeździe oraz innych przejazdach, gdzie znajdują się urządzenia tego typu (m.in. przy ul. Transmisyjnej w Łodzi).
O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy PKP PLK. Zarządca infrastruktury wyjaśnia w nim, że bada okoliczności incydentu na tym przejeździe, ale z dnia 10 października. – Natychmiast dróżnik, który wówczas odpowiadał za właściwe zabezpieczenie przejazdu, został odsunięty od pełnienia obowiązków związanych z ruchem kolejowym. Pracownik ma wszystkie wymagane szkolenia oraz egzaminy i doświadczenie, które pozwalają właściwie wykonywać powierzone obowiązki. Incydent na ulicy Malowniczej w Łodzi będzie szczegółowo wyjaśniony w oparciu o informacje pracowników oraz wszystkie dane i zapisy z urządzeń. Na tym przejeździe nie było żadnych wypadków – podkreśla zarządca infrastruktury.
Przedstawiciele PKP PLK dodają, że spółka prowadzi niezbędne szkolenia oraz instruktarze, a także dzienne i nocne kontrole na posterunkach ruchu, by zapewnić pełne bezpieczeństwo. – Coroczne szkolenia przechodzi około 12 000 pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, w tym około 2500 dróżników. Zdarzenia związane z niezamknięciem rogatek są incydentalne. Każdy incydent bądź zdarzenie na przejeździe kolejowo-drogowym jest szczegółowo omawiane i wykorzystywane podczas szkoleń, by eliminować możliwe uchybienia w pracy – zapewnia spółka przypominając, że "na przejeździe kolejowo-drogowym z rogatkami, wjazd samochodu na przejazd, zgodnie z przepisami, możliwy jest dopiero wówczas kiedy rogatki będą w pełni otwarte i przestanie świecić czerwone, ostrzegające światło na sygnalizatorach. Czerwone światło jest sygnałem zabraniającym wjazdu na przejazd" – podkreśla zarządca.