Od września 2023 r. Growag działa pod nową nazwą RECARO Rail. To efekt zmian właścicielskich z poprzedniego roku, kiedy to spółka z Grodziska Wielkopolskiego została przejęta przez światowego potentata znanego z produkcji foteli lotniczych czy fotelików dziecięcych. O tym, co czeka spółkę w najbliższych latach rozmawialiśmy z przedstawicielami RECARO.
W marcu 2022 r. RECARO – globalna firma znana m.in. z produkcji foteli lotniczych i gamingowych poinformowała o nabyciu firmy Growag – polskiego producenta foteli kolejowych. Efektem tej transakcji było uzupełnienie portfolio produktowego RECARO, po raz pierwszy w historii o fotele z segmentu transportu szynowego.
– Jestem bardzo dumny z tego strategicznego kamienia milowego dla RECARO, jakim jest dalsze poszerzanie naszej wiedzy specjalistycznej. Jest to kontynuacja budowania DNA naszej firmy, jakim jest długoterminowy zrównoważony rozwój i inwestowanie w działalność o znaczącym wzroście na poziomie globalnym –
podkreślał wówczas w rozmowie z ,,Rynkiem Kolejowym” dr Mark Hiller, prezes RECARO.
W grudniu zeszłego roku René Dankwerth, który dotychczas był odpowiedzialny za sektor kolejowy w ramach Grupy RECARO, objął stanowisko prezesa zarządu Growagu. Zastąpił na tym stanowisku Marka Steina, który zdecydował się na opuszczenie firmy. Oprócz Dankwertha w zarządzie grodziskiej spółki znajdują się obecnie Michał Nowicki będący dyrektorem operacyjnym oraz Jan Pollak, który jest odpowiedzialny za finanse.
– Nasza filozofia zakłada dużą swobodę działania poszczególnych spółek. RECARO Aircraft Seating zlokalizowane w Świebodzinie zapewnia produkcję na rynek europejski. Poszczególne firmy z Grupy wymieniają się doświadczeniami i pomagają sobie, ale doskonale wiemy, że to każda z nich ma najlepszą wiedzę o oczekiwaniach klientów i wymogach obowiązujących na danym rynku – mówił podczas Targów TRAKO Mark Hiller, prezes i udziałowiec RECARO.
RECARO Rail
We wrześniu podczas targów Trako RECARO poinformowało o tym, że spółka Growag zmienia nazwę na RECARO Rail. Podkreślano przy tym, że firma stale się rozwija i dostarcza najnowocześniejsze produkty i rozwiązania spełniające wysokie wymagania i surowe standardy jakości w branży kolejowej. RECARO Rail pozostanie polską firmą z polskim zespołem, który od czasu dołączenia do Grupy RECARO ma jednak dostęp do rozszerzonych możliwości rozwoju, obiektów testowych i kompetencji projektowych. RECARO Rail pozostanie też producentem siedzeń kolejowych i nadal będzie się specjalizować w tym rodzaju produkcji.
Growag przez wiele lat był w Polsce monopolistą na rynku. Oczywiście poza kolejnictwem niewiele osób wiedziało o istnieniu tej spółki – w końcu pasażera jadącego pociągiem czy samolotem nie za bardzo interesuje, kto wyprodukował fotel. Pasażer ocenia jakość usługi oferowanej przez przewoźnika i ocenia ją np. decydując, czy fotele w samolotach Lufthansy są wygodne. – Growag był marką rozpoznawalną branżowo w Polsce. RECARO jest marką rozpoznawalną globalnie. Z naszych badań wynika, że jest sporo osób, które znają RECARO jako producenta foteli lotniczych, czy fotelików, ale nie znają żadnych innych producentów w tych branżach. Ta rozpoznawalność to nasz ogromny atut – podkreśla Dankwerth. – RECARO kojarzone jest z jakością wykonania, niezawodnością, bezpieczeństwem i dobrym designem. Chcemy, żeby dokładnie tak kojarzono również nasze produkty dla sektora kolejowego – dodał Dankwerth.
Co czeka RECARO Rail?Decyzja o przejęciu Growagu była podyktowana chęcią pojawienia się na kolejnym, znaczenie większym rynku, jakim jest kolej. – Widzimy zmiany, jakie zachodzą w Europie czy innych regionach. Coraz więcej mówi się o rozwoju kolei dużych prędkości czy pociągów nocnych. Rośnie konkurencja pomiędzy lotnictwem a koleją i transportem indywidualnym. Pojawiają się nowe pojazdy jak e-VTOLL. Wygoda pasażera będzie miała tu kluczowe znaczenie dla pozyskania klienta, a my chcemy oferować fotele dla każdego z nich. – wyjaśniał Hiller.
– Chcemy utrzymać kompetencje, które ma Growag na rynku kolejowym. Firma przez wiele lat odnosiła na nim sukcesy i my to w pełni doceniamy. Naszą strategią będzie rozważny rozwój i poszerzanie działalności, ale będziemy to robić krok po kroku. RECARO Rail pozostanie firmą aktywną i zakorzenioną w polskim rynku, ale jednocześnie chcemy do niej wnieść nowe kompetencje, doświadczenie i pomysły, jakie mamy w innych spółkach. Dotyczy to np. lekkich konstrukcji, ergonomii czy projektowania z wykorzystaniem najnowszych narzędzi. Chcemy, aby nasze portfolio produktów wyróżniało się na tle konkurencji i dlatego wzmacniamy kompetencje lokalnych zakładów z naszej Grupy – zaznaczał René Dankwerth.
W RECARO Rail wdrożono już pewne rozwiązania m.in. sprawdzając produkowane fotele z wykorzystaniem tzw. pressure mapping, co ma pozwolić na wprowadzenie zmian zapewniających większy komfort. – Przez 16 lat pracowałem dla RECARO Aircraft Seating, a teraz przeniosłem się do Growagu. To zupełnie nowe wyzwanie, a jednym z zadań, jakie przed sobą stawiam, jest wdrożenie kultury i podejścia do projektowania foteli, jakie mamy w RECARO. Chcemy, żeby wszystkie nasze produkty ze sobą współgrały, a pierwszym efektem tych prac są nowe fotele, które pokazaliśmy na TRAKO – dodał Michał Nowicki. [O tym jakie robią one wrażenie będzie można przeczytać na naszych łamach już jutro – red.].
Przedstawiciele RECARO zdradzili nam także, że udało się im już pozyskać jednego nowego klienta ze Skandynawii, ale jak na razie nie chcą zdradzać szczegółów.
Growag i RECAROZałożona w 1972 roku, polska firma Growag specjalizuje się w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości wyposażenia wnętrz pojazdów szynowych, głównie siedzeń do wagonów na krótkich i długich dystansach. Dostawca koncentruje się na lekkich i trwałych konstrukcjach, aby zmniejszyć wagę wagonów kolejowych, odnosząc duży sukces w Polsce i na rynku wschodnioeuropejskim.
Grupa RECARO obejmuje niezależnie działające oddziały RECARO Aircraft Seating w Schwäbisch Hall i RECARO Gaming w Stuttgarcie, a także RECARO Holding z siedzibą w Stuttgarcie. W 2020 roku skonsolidowana sprzedaż Grupy wyniosła ponad 300 milionów euro. Obecnie Grupa zatrudnia ponad 2,2 tys. pracowników w swoich lokalizacjach na całym świecie. Marka RECARO jest reprezentowana w segmencie foteli samochodowych przez licencjobiorcę RECARO Automotive, a w segmencie fotelików dziecięcych i wózków przez licencjobiorcę RECARO Kids.