Newag Gliwice podpisał dziś umowę z chorwacką firma Đuro Đaković Specijalna Vozila na wspólną budowę czteroosiowej, jednosystemowej lokomotywy elektrycznej Griffin typu E4ACU.
Podpisanie umowy miało miejsce w Ministerstwie Gospodarki Chorwacji w Zagrzebiu w obecności Wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz Vesny Pusic, Wicepremier i Minister Spraw Zagranicznych Chorwacji. Jak podała spółka Newag w komunikacie, Umowa określa stałą i wieloletnią współpracę obejmującą transfer technologii oraz wymianę doświadczeń i know-how w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych. Będą to pierwsze lokomotywy tego typu produkowane w Slavonskim Brodzie.
– Wdrożenie współpracy ze znaną polską spółką Newag gwarantuje wzajemne korzyści dla gospodarek obydwu krajów. Jest to duże wydarzenie dla Đuro Đaković ponieważ produkcja lokomotyw powróci do Slavonskiego Brodu po 23 latach – powiedział prezes Đuro Đaković Vladimir Kovačevi.
– Jednocześnie po raz pierwszy w Đuro Đaković mamy szansę na produkcję lokomotyw elektrycznych. Umowa pozwala nam na sprzedaż lokomotyw wyprodukowanych w Chorwacji w krajach UE oraz na rynkach poza UE. Cieszy mnie, że Đuro Đaković, spółka, która przed wojną na Półwyspie Bałkańskim posiadała doświadczenie w produkcji lokomotyw spalinowych, a obecnie produkuje wagony towarowe, została uznana za cennego partnera posiadającego know-how i kompetencje konieczne do wdrożenia tej wymagającej technologii. Mając na uwadze zapotrzebowanie HŽ Cargo na lokomotywy, mamy nadzieję, że dzięki produktom dobrej jakości, konkurencyjnym cenom oraz pakietowi dodatkowych korzyści, wspólnie z Newagiem Gliwice zdobędziemy zaufanie tego przewoźnika – dodał.
Elektryczna lokomotywa Griffin typu E4ACU przeznaczona jest to prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200t z prędkością do 160km/h oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200km/h. Charakteryzuje się m.in. najwyższym stopniem bezpieczeństwa, jakością oraz inteligentnym systemem zarządzania energią.
– Platforma lokomotyw elektrycznych Griffin konstruowana była w naszej firmie z myślą o rynku europejskim, zawiera rozwiązania techniczne pozwalające na zastosowanie jej niemal na wszystkich liniach kolejowych starego kontynentu. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że ten produkt będzie mógł być wytwarzany w chorwackich zakładach Đuro Đakovića. Jestem pewny, że dzięki najwyższym wskaźnikom dostępności charakteryzującym naszą lokomotywę, jak również zoptymalizowanym kosztom eksploatacji tego pojazdu, włączenie go do floty lokomotyw HŻ Cargo może w sposób znaczący przyczynić się do wzrostu efektywności chrwackiego kolejowego systemu transportowego – powiedział prezes Newagu Gliwice, Bartosz Krzemiński.
Poza wspólną produkcją i transferem zaawansowanej technologii oraz know-how w zakresie budowy lokomotyw elektrycznych Đuro Đaković będzie sprzedawał wyprodukowane lokomotywy na rynkach trzecich, a Newag Gliwice sprzedawał będzie wagony towarowe produkowane przez Đuro Đaković na rynku polskim i w innych krajach. Ze strony Newagu Gliwice umowę podpisali: prezes Bartosz Krzemiński, wiceprezes Maciej Duczyński – Wiceprezes. Đuro Đaković reprezentowali dyrektor generalny Bartol Jerkowić i dyrektor wykonawczy Darko Grabac.