Zakończono odbiór 9 elektrowozów Griffin 200, które mogą osiągać prędkość 200 km/h. W przyszłości umożliwią one lepsze wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych. Na razie jednak ich użycie do prowadzenia planowych pociągów PKP Intercity z taką prędkością będzie sporadyczne.
Griffin 200 to polski elektrowóz wyprodukowany w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 tego typu maszyn (10 w zamówieniu podstawowym i 5 w opcji). Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł. Z końcem października 2024 roku do PKP Intercity powinny trafić kolejne dwie lokomotywy, a trzy następne do końca roku. PKP Intercity zamówienie na lokomotywy złożyło 3 lata temu.
Czas na homologację w krajach ościennych i na Węgrzech do końca 2026 roku
– Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Na to jednak jeszcze poczekamy, bo proces homologacji pojazdów za granicą dopiero trwa. Najpierw pojazdy będą mogły kursować w Czechach i na Słowacji, a w kolejnym etapie zostaną one dopuszczone do ruchu w Niemczech, Austrii i na Węgrzech. Cała dokumentacja dopuszczająca Griffiny do ruchu w tych państwach ma być gotowa w czwartym kwartale 2026 roku.
Wszystkie lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przekłada się na ich efektywniejszą eksploatację.
W Polsce Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Tam mogą (jak na trasie do Gdyni) lub będą mogły wkrótce osiągnąć 200 km/h, jeśli tylko "na haku" za nimi pojawią się wagony zdolne jechać z prędkością 200 km/h. Obecnie PKP Intercity nie dysponuje odpowiednią ich ilością. Sporadycznie szybkie Griffiny będą pojawiać się też tam, gdzie następuje szybka potrzeba uzupełnienia pustki po kasowanych lokomotywach EU07 lub EP07 lub połączenie wymaga większej liczby elektrowozów. M.in. dlatego od kilku dni możemy zobaczyć Griffina 200 na trasie ze Słupska do Szczecina, w ramach połączenia IC Żuławy (do Lęborka działa komunikacja zastępcza a dalej, do Olsztyna, potrzeba drugiej lokomotywy).
PKP Intercity na razie informuje, które z pociągów ciągnięte przez szybkie Griffiny będą rozkładowo osiągać prędkość 200 km/h od 15 grudnia, czyli z dniem wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów. Być może wciąż będą wyłącznie zastępować składy Pendolino, które jako jedyne w Polsce wciąż regularnie wożą pasażerów z prędkością 200 km/h (obecnie do osiągnięcia wyłącznie na linii Warszawa - Gdańsk, z uwagi na prace prowadzone na CMK na linii Warszawa - Kraków, Warszawa - Katowice i Warszawa - Wrocław jeździmy po niej z prędkością 160 km/h).
Kolejne Griffiny 200 już zamówione
W 2024 roku PKP Intercity podpisało kolejną umowę z firmą Newag na zakup kolejnych Griffinów 200. Będzie ich 63, z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł.
W lipcu przewoźnik
podpisał umowę ze spółką Newag na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, wartość tej umowy to 3,3 mld zł.