Eksperci spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe przyjrzeli się już ponad 100 przedstawionym im projektom, jednak w zdecydowanej większości nie były to dobrze przygotowane przedsięwzięcia, przede wszystkim pod względem finansowym - poinformował podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Mariusz Grendowicz, prezes PIR.
- Czytając teksty o PIR, ma się wrażenie, że „gdzie diabeł nie może, to PIR pośle”. PIR będzie realizował taką misję, jaką mu przeznaczono, a główne elementy polityki są bardzo klarowne. Intencją i misją spółki jest pomoc w realizacji projektów poprzez zapewnienie "pierwszej" lub "ostatniej złotówki", bez której projekt nie zostanie zrealizowany. Jednak działalność PIR-u nie może być formą niedozwolonej pomocy publicznej. Również zadłużenie spółki nie może wchodzić w skład zadłużenia publicznego. Nie możemy więc sobie pozwolić na zaangażowanie się w projekty niedochodowe - podkreślił Grendowicz. Wspomniał także o pierwszym projekcie, jaki przedstawił PIR - eksploatacji złoża B8 przez Lotos Petrobaltic.
- Nie chcemy być ekspertem od zarządzania budową dróg czy elektrowni. Pragniemy być udziałowcem mniejszościowym. W PIR będzie zatrudnione 20-30 osób, wszyscy bez wyjątku to finansiści. To nie są eksperci od dróg czy energetyki. Stąd zawsze będziemy posiłkować się wsparciem doradców, którzy na tym się znają - mówił Grendowicz.
- Zamysłem zawartym w misji PIR jest to, aby olbrzymia większość projektów była realizowana w spółkach specjalnego przeznaczenia. To wymaga niezwykłej dyscypliny finansowej. Ich budżet nie jest rozciągliwy. PIR może stanowić bardzo dobre narzędzie do weryfikacji budżetów inwestycyjnych - podkreślił szef PIR.
- Jeśli nie jest to narzędzie pomocy publicznej, oznacza to, że projekty realizowane nie będą przedsięwzięciami PIR-u, tylko naszych partnerów. W ciągu 3,5 miesięcy funkcjonowania przyjrzeliśmy się ponad 100 projektom. Bardzo niewiele z nich spełnia kryteria dobrze przygotowanych przedsięwzięć. Projekt realizowany razem z Lotos Petrobaltic jest bardzo dobrze przygotowany, a do tego bardzo ważny dla naszego państwa. Większość z pozostałych projektów to jedynie pomysły - zaznaczył Grendowicz.
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).